به نقل از سایت: www.icana.ir

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عربستان به دنبال کاهش تولید نفت شیل امریکا است،‌ گفت: به اجماع در نشست آتی اوپک امیدی نیست.

روبرت بیگلریان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت،‌ با تاکید بر اینکه جنگ امروز بازار نفت جنگ سهم است،‌ افزود: درحال حاضرعربستان و آمریکا به منافع هم گوشه چشمی دارند.

نماینده مردم مسیحیان ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت تمام شده نفت شیل بالاست و به نحوی بوده که سرمایه گذاری در این بخش را کم کرده است، افزود:  با رشد تکنولوژی و مدیریت بهره وری بالا این احتمال وجود دارد که بگوییم هزینه تولید نفت شیل درسالهای آینده ممکن است کم شود به علاوه اینکه بسیاری از سرمایه گذارها و زیر ساختهای لازم در این حوزه فراهم است.

وی با بیان اینکه مهمترین ایراد به نفت شیل آلودگی های زیست محیطی آن و صدمه ای که به سفره های آب زیرزمینی است، گفت: با شناختی که ما از نظام سرمایه داری و اقتصاد جهانی داریم و با هزینه هایی که انجام شده بعید می دانم در کوتاه مدت اگر بحران خاصی شکل نگیرد غرب به خصوص آمریکا و کانادا بتوانند درسرمایه گذاری در این حوزه تجدید نظر کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگرتقابلی هم  بین عربستان و آمریکا باشد درراستای حفظ سهم بازار است نه قیمت، درباره تاثیر سفروزیر نفت عربستان سعودی به ونزوئلا و احتمال اجماع بر سر میزان تولید، گفت: با توجه به رکود و کاهش مصرف در برخی کشورها مثل هند و چین و ورود عراق و لیبی به بازار نفت بعید می دانم سیاست  قیمت گذاری در زمستان چندان اثر گذار باشد.

بیگلریان با بیان اینکه عربستان با این مذاکرات شاید می خواهد استراتژی رقبا و حتی کشورهای درون اوپکی را پیش بینی کنند، گفت: نباید فراموش کرد که در سالهای آتی فضای اقتصاد انرژی جهان تغییر می کند.

وی با بیان اینکه بعید است آمریکایی ها با توجه به تاریخچه روابطشان با عربستان به چالش جدی با آنهاوارد شوند، گفت: تمامی چالش ها و چانه زنی ها برای پیش بینی آینده و تکیه بر سهم بازار است و به اجماع در نشست آتی اوپک امیدی نیست.

گفتنی است علی النعیمی وزیر نفت عربستان برای شرکت در کنفرانسی در این هفته راهی ونزوئلا می شود. وی همچنین در تاریخ 11 و 12 نوامبر در نمایشگاه گازی که در آکاپولکا در مکزیک برگزار می شود شرکت می کند.

این رویداد، سفر سال 1998عربستان را تداعی می کند؛ وقتی که مقامات این کشور برای افزایش قیمت نفت در حدود 10 دلار، به کمک یکی از اعضاء اوپک چشم دوخته بودند.

در آن زمان سعودی ها به شدت به دنبال آن بودند که در مقابل تولیدکنندگان جدید امریکای لاتین، از جایگاه مسلط خود در بازار جهانی نفت محافظت کنند. حالا عربستان قیمت های نفت خود را برای مقابله با تولیدکنندگان نفت شیل در امریکا کاهش داده است. ست کلینمن، رئیس مرکز پژوهش انرژی سیتی گروپ در لندن معتقد است عربستان برای آنکه در مرحلۀ نهایی پیروز میدان باشد در تلاش است تا پیش از برگزاری نشست اوپک در 27 نوامبر، اعضای ضعیفتر سازمان را با خود همرأی کند.

کلینمن می گوید: عربستان در مناظره با شیل امریکا قرار گرفته است. برنده یا اوپک خواهد بود و یا نفت شیل.