به نقل از سایت: www.ilna.ir

 

عضو کمیسیون انرژی گفت: وضعیت آب کشور بحرانی‌تر از آن است که به اطلاع مردم می‌رسد.

روبرت بگلریان، نماینده مسیحیان و ارامنه جنوب ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص اوضاع کم آبی در کشور و تدابیر لازم برای مقابله با آن گفت: در حال حاضر شرایط کشور بسیار بحرانی‌تر از آن است که به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

وی افزود: واقعیت این است که باید بحث مدیریت مصرف و توزیع آب را هرچه سریع‌تر و با حداکثر امکانات شروع کرده و جدی بگیریم و تنها دائما بحث فرهنگسازی را فریاد نزنیم.

بگلریان تصریح کرد: باید با توجه به قوانین و مقررات و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی شرایط آب کشور را به طور مشخص و واضح به مردم توضیح دهیم و با اجماع نظر کار عملیاتی را برای خروج از بحران آب آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی مصرف آب نیاز به زمان دارد و در حال حاضر ما این زمان را در اختیار نداریم، تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که باید بهره وری را بالا ببریم و منابع را به سمت زیرساخت‌های بخش آب سوق دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه باید میزان مصرف را به هر روشی که امکان پذیر است پایین بیاوریم، اظهار داشت: در حال حاضر میانگین مصرف آب در کشور ما بالا‌تر از مصرف جهانی است و گفته می‌شود که باید نصف شود اما این مسئله در شرایطی است که میزان بارندگی در کشور ما یک سوم میانگین جهانی است لذا نصف شدن مصرف نیز کارساز نبوده و نمی‌تواند ما را به نرم جهانی ذخیره و مصرف آب نزدیک کند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون باید سوء مدیریت و عدم نگاه‌های بلند مدت به بخش آب را جبران کنیم، یادآور شد: سال هاست که تکرار می‌شود جنگ آینده بر سر آب است و این واقعیتی انکار ناپذیر است لذا باید مدیریت‌ها را جدی‌تر اعمال کرده و وارد فاز برنامه ریزی و هر کاری لازم است انجام دهیم.

بگلریان در خصوص واردات آب نیز توضیح داد: ممکن است شرایطی پیش آید واوضاع آنقدر بحرانی شود و راهی غیر از آن نداشته باشیم که دولت تصمیم به واردات آب بگیرد اما این مقوله نیز منوط به این است که کشور مقابل نیز تمایل به این کار داشته باشند و ضمن اینکه ما باید در ازای آنچه صادراتی داشته باشیم البته فراموش نکنیم که واردات برای شرایط کوتاه مدت است و در بلند مدت پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: شرایط آب کشور ما در چند سال پیش مثل شرق حوزه مدیترانه بود اما اکنون به جایی رسیدیم که شرایطی همچون شمال آفریقا داریم و بحران هر روز بیش از روز گذشته خودش را نشان می‌دهد.