نظر شما در خصوص تحولات منطقه ای چیست؟

بنام خدا. تحولاتی را که هم اکنون در منطقه شاهد آن می باشیم، که بخش عمده آن به سال ها وشاید دهه ها قبل بر می گردد، تحولاتی هستند که تاثیر نگران کننده ای بر مردم منطقه و همچنین بر کشورهای خاورمیانه خواهند داشت. نمود بارز این مهم، تجاوزات اخیر رژیم صهیونسیتی اسرائیل به غزه و کشتار مردم بی گناه فلسطین که آنرا می توان عملاً نسل کشی تلقی کرد، می باشد. قابل ذکر است فجایعی که در منطقه در حال رخ دادن می باشد و ضرر و زیان هایی که انسان های بی گناه، تمدن ها و فرهنگ ها متحمل می شوند، برای ارامنه، با توجه به شناختی که از پدیده نسل کشی دارند، قابل درک و دردآور می باشند. بر این اساس در تمامی فرصت های پیش آمده بنده، بعنوان عضوی از جامعه ارامنه و همچنین اعضای جامعه روحانیت و شوراهای خلیفه گری ارامنه این فجایع را محکوم نموده و از مجامع بین المللی خواستار توقف هرچه سریع تر اتفاقات منطقه ای، به ویژه در غزه و مظالمی که به ملت فلسطین روا می گردد، گردیده ایم. از دیگر پیامدهای تحولات منطقه ای حضور گروه افراط گرای داعش در منطقه می باشد. متاسفانه هم اکنون شاهد آن می باشیم که برخی از قدرت ها برای اعمال نظر و اجابت مطامع استکباری خود سیاست هایی را پیشه می کنند که کوتاه مدت بوده و در آینده دامان گیر خود آنها نیز شده و همچنین منجر به فجایع جدیدی خواهند گشت. پدیده شوم داعش مجزا از این مسئله نبوده و یکی از پیامدهای این سیاست ها می باشد. این تشکیلات تروریستی با دخالت ها و حمایت های برخی کشورهای همسایه نه تنها حملات گسترده ای را به خاک عراق و سوریه کرده، بلکه هم اکنون به نزدیکی مرزهای ایران نیز رسیده است. این تحولات به احتمال قریب به یقین مسائل امنیتی جدی را برای منطقه در پی خواهند داشت و رفع این بحران همکاری بین المللی و دقت نظر ویژه از سوی مجامع بین المللی را می طلبد. 

در هرحال تضادهای قومی، فرهنگی و مذهبی موجود در منطقه طبیعتاً تمامی جوامع و همچنین جامعه ارامنه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. ارامنه در طی فجایعی که در سوریه اتفاق افتاده متحمل زیان های جانی و مالی فراوانی گشته و عواقب آن به نحوی بوده که بخش های دیگری از منطقه را تهدید کرده و هم اکنون به مرحله عملیاتی رسیده است.

تحولات منطقه ای چه تاثیری بر منافع ملی ایران و کشورهای همسایه خواهد داشت؟

عموماً هنگامی که در شرایط بحرانی بحث در خصوص منافع ملی پیش می آید، ناخواسته مسئله امنیت ملی به میان کشیده می شود. با توجه به صحبت های ذکر شده، از دو بعد باید به این قضیه نگریست، بعد تهدید و بعد فرصت. درخصوص بعد تهدید توضیحاتی در پاسخ سوال اول داده شد و طبیعتاً فعالیت های بیشتر و جدی تر جمهوری اسلامی ایران می تواند در برطرف نمودن تهدیدات موثر باشد. اما از حیث فرصت، با توجه به اتفاقات اخیر منطقه ای یک بار دیگر محقق گردید که جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه کشوری است با ثبات و با اهمیت، امری مهم که هم کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و هم قدرت های جهانی باید به آن واقف باشند و بدانند که حضور ایران مجالی است مناسب جهت ایجاد امنیت و استقرار کشورهای منطقه. گذشته از آن نگاه خاصی که جمهوری اسلامی ایران به مسائل منطقه ای دارد این امر را به اثبات رسانده که ایران هیچگونه مطامع ارضی و امنیتی فراتر از امنیت ملی خود ندارد. این رویکرد جمهوری اسلامی نیز فرصتی است در جهت تنش زدائی منطقه ای. بنابراین لازم است با تاکید بر این ویژگی و همچنین با تلاشهای دیپلماتیک فراتری، بار دیگر به مجامع جهانی، افکار عمومی، نخبگان و رسانه ها یادآور باشیم که کلید آرامش و تعادل منطقه ای در دست جمهوری اسلامی ایران می باشد.

در پایان بار دیگر اقدامات نظامی و غیر انسانی رژیم صهیونیستی و گروه تروریستی داعش را محکوم نموده از مجامع بین المللی خواستار توقف این تجاوزات و ایجاد صلح و امنیت در منطقه می باشم.

 
روابط عمومی
شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران