به نقل از خبرگزاری آرمن پرس، جفری روبرتسون وکیل و حقوقدان بریتانیایی و عضو کاخ سلطنتی وکلای لندن که وکالت ارمنستان در پرونده دوغو پرنچک در دادگاه سوئیس را نیز بر عهده دارد در برنامه ای که مهمان شوی تلویزیونی معروف چارلی رز بود، اظهاراتی در مورد نسل کشی ارمنیان بیان کرده است.

روبرتسون در ابتدای سخنان خود به چگونگی آغاز نسل کشی ارمنیان در استانبول اشاره کرده و توضیح داد که چرا باید آن وقایع را نسل کشی نامید.

روبرتسون گفت :

یکصد سال قبل و در شب 24 آوریل حکومت ترکان جوان صدها تن از روشنفکران و نویسندگان ارمنی را جمع کرده و همه را در دم کشتند، و این تنها آغاز نسل کشی بود که نیمی از جمعیت ارمنیان را نابود ساخت.امروز ترکیه اعتراف می کند که آنها تنها 800 هزار ارمنی را کشته اند اما در حقیقت بیش از یک و نیم میلیون نفر کشته شده اند. تقریبا اکثر مردان ارمنی کشته شدند و باقی مانده که شامل زنان،کودکان و افراد سالخورده می شد به بیابانها راندند، که البته نیمی از آنها نیز دچار حمله، غارت و تجاوز راه زنها و سربازان تُرک قرار گرفتند. از سوی دیگر نیز اموال و دارائی های ارمنیان مورد چپاول قرار گرفت از اینرو من اصرار دارم که این اعمال نسل کشی بوده است.

روبرتسون در ادامه سخنان خود گفت:

وقوع این جنایات بود که باعث شد رافائل لمکین حقوقدان لهستانی – یهودی به مطالعه و تحقیق بپردازد و بعدها واژه نسل کشی و قانون مجازات نسل کشی را در سال 1948 در سازمان ملل متحد ابداع و تصویب کند.

روبرتسون در ادامه به ترور طلعت پاشا از بانیان نسل کشی ارمنیان اشاره کرده و می گوید ترور طلعت پاشا که من او را هیتلر ترکیه می نامم و روند دادگاهی عامل آن یعنی سوقومون تهلیریان و مباحث مطرح شده در روند دادرسی که منجرب به تبرئه وی گردید خود گواه این واقعیت است که نسل کشی اتفاق افتاده بود.

روبتسون در پاسخ پرسش مجری برنامه که پرسید چرا ترکیه از قبول واقعیت نسل کشی ارمنیان هراس دارد گفت:

علتش آن است که امروز قوانین بین المللی و پرداخت غرامت وجود دارد. ترکیه اصرار دارد که تبعید های ارمنیان در پی اهداف نظامی حاصل از جنگ اول جهانی بوده است اما تبعید اجباری کودکان، زنان و افراد سالخورده در بیابانها نمی تواند هیچ گونه اهداف نظامی را توجیه نماید.از طرف دیگر لازم به یادآوریست که ترکها علاوه بر کشتار ارمنیان سیاست یکپارچه سازی ترکیه (ترکیه فقط برای ترکها) را نیز دنبال می کردند که در نتیجه آن بسیاری از ارامنه که به نوعی زنده مانده بودند مجبور شدند اسامی و مذهب خود را تغییر داده و بزور مسلمان شوند.

روبرتسون در ادامه می گوید:

در واقع هر آنچه در زمان جنگ دوم جهانی بر سر یهودیان آمد پیش از آن و همان اندازه در زمان جنگ اول جهانی بر سر ارمنیان آمده است.

روبرتسون در بخش انتهایی سخنان خود در خصوص احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت:

ابتدا ترکیه می بایست قدمهای مثبتی بر دارد. اردوغان باید نسل کشی را به رسمیت شناخته و آن را محکوم کند،ترکیه می بایست اجازه بازگشایی و استفاده ارمنیان از تمام دو هزار کلیسایی که در ترکیه کنونی وجود دارد را به ارمنیان بدهد. همچنین معتقدم که شاید برخی اقدامات نمادین بتواند تاثیر گذار باشد بعنوان مثال ترکیه می تواند کوه آرارات را که برای ارمنیان بسیار حائز اهمیت است به خاک ارمنستان بازگرداند، و باید مطالب کتاب های درسی خود را تغییر داده و تاریخ واقعی ترکیه را برای نسل جدید بازنویسی کنند.

 
 
منبع: www.hoosk.net