با نزدیک شدن 24 آوریل، سالروز یادبود نسل کشی ارمنیان، واکنشها در ترکیه وارد مرحله ای جدید شده و مقالات متعددی از سوی روزنامه نگاران و متفکرین ترک در نفی و پذیرش نسل کشی نوشته می شود،روزنامه انگلیسی زبان تودیز زمان چاپ ترکیه در شماره 17 فروردین خود مقاله ای از هاووز بایدار روزنامه نویس تُرک تحت عنوان «آیا انکارا روز 24 آوریل دنیا را متحیر خواهد کرد» به چاپ رسانده که در ذیل گزیده هایی از این مقاله آورده می شود.

و رسید ماه آوریل، ماه یادآوری کلمه نسل کشی، اما اینبار با حروف بزرگتر،یکی از شرم آورترین صفحات تاریخ  بشریت،سرنوشتی شوم که درست یکصد سال قبل از سوی اجداد حکومت مدار ما  بر این سرزمینهای رنج دیده نوشته شد، صفحات سیاهی که با نادیده انگاشتن از سوی ما باعث عدم التیام زخم های یک ملت شده است.

اکنون یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان فرا رسیده و پرسش عمده وارثان و نوادگان ارامنه ای که یکصد سال قبل در این سرزمین جان خود را از دست داده اند این است،آیا آنکارا اینبار نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخته و احساس ندامت خواهد کرد؟ آیا دولت ترکیه سیاست نفی و انکار نسل کشی را کنار گذاشته و مسئولیت آنچه در سال 1915-1918 بر سر ارمنیان آمد را بر دوش خواهد گرفت؟

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه همراه با هم حزبی هایش در حزب عدالت و توسعه به این نتیجه رسیده اند که زمان برای ترکیه و حزب تحت فرمانش بسیار حساس بوده و برای پیروزی در انتخابات آتی مجلس نیازی به رای مخالفان و اقلیت ها ندارند. از اینرو اردوغان به سیاست های پیشین دولت یعنی نفی و انکار نسل کشی ارمنیان روی آورده و هر از چند گاهی با زبان تند به مقابله با ارمنیان و دیگر اقلیت های ترکیه می پردازد.در این راستا اردوغان برای مقابله با فریاد عدالت خواهی ارمنیان و انحراف افکار عمومی جهان از برگزاری مراسم یادبود یکصدمین سالگرد نسل کشی ، ترکیه را برای برگزاری جشنهای پیروزی در نبرد گالیپولی در تاریخ 24 آوریل آماده می کند که پیشتر این مراسم در تاریخ 18 مارس برگزار می گردید.

با نگاه به جامعه امروز ترکیه به نظر می رسد افکار عمومی نسبت به فرا رسیدن یکصدمین سالگرد نسل کشی ارمنیان بی تفاوت باشند، اما 24 آوریل برای آنکارا در یک مورد بسیار حائز اهمیت بوده و همواره جزء سرفصل های روز دولت محسوب می شود.

آیا باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اینبار از کلمه نسل کشی استفاده خواهد کرد؟

ایالات متحده آمریکا و کنگره روندی متفاوت با آنچه در ترکیه می گذرد در پیش گرفته اند،پس از تیره گی روابط ترکیه با آمریکا، اعضای کنگره با سخنان بسیار تند اردوغان مواجه شدند،و حتی اردوغان پا را فراتر گذاشته و سناتورهای آمریکائی را متهم کرد که از سوی دولت سایه و فتح الله گولن اجیر شده اند.

این موارد باعث شد تا دوباره موج شناسایی رسمی نسل کشی ارمنیان از سوی اعضای کنگره مطرح شده ،و احتمال شناسایی رسمی آن از سوی آمریکا قوت بگیرد، احتمالی که شاید اینبار آنکارا ناتوان از مانع تراشی آن شود.

اردوغان که فرصت داشت ترکیه را بسوی دموکراسی رهبری کند با اشتباهی فاحش راه افراطی گری را در پیش گرفت و هر آنچه را که ارمنیان و ترکهای خوشبین از پیام تسلیت سال گذشته وی انتظار می کشیدند نقش بر آب کرد.از اینرو معتقدم امسال نیز می بایست انتظارات خود از اردوغان و دولت آنکارا را پایین آورده و چشم به آینده دوخت.

 
منبع: www.hoosk.net