واکنشها به اظهارات سخیف اردوغان در خصوص ایران

بسیج دانشجویی:با اقدام انقلابی سفر اردوغان به ایران را تلخ می کنیم

علیرغم گذشت چند روز از سخنان اهانت‌آمیز رجب طیب اردوغان در خصوص جمهوری اسلامی ایران آنچه در عرصه رسانه‌ای مشاهده می‌شود حکایت از وجود صدایی واحد در میان کلیه مسئولین از یک‌سو و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی از دیگر سو دارد.

در پی اظهارات سخیف اردوغان این داعیه‌دار احیای امپراطوری عثمانی، اکنون واکنش ها وارد فاز جدیدی شده است.

اردوغان چند روز پیش در سخنانی گفته بود: «سفرم به تهران را به خاطر اعتراض نمایندگان مجلس ایران لغو نمیکنم؛ آنها در سطح من نیستند / این که به ایران بروم یا نروم به ما مربوط می شود».

همچنین پنج‌شنبه ۶ فروردین، رجب طیب اردوغان، ایران را به «تلاش برای تسلط بر خاورمیانه» متهم کرد و گفت آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس به خاطر اقدامات ایران به ستوه آمده‌اند.

نمایندگان منتقد مجلس: سفیر ترکیه اخراج و سفر اردوغان لغو شود.

در پی اظهارات اردوغان و در آستانه سفر وی به ایران واکنش‌ها از سوی گروهی از نمایندگان مجلس ایران ادامه دارد. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواهان اخراج سفیر ترکیه از ایران شد و بسیج دانشجویی هم از حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی خواست سفر اردوغان را لغو کند.

محمدحسن آصفری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری «تسنیم» گفته است: حداقل انتظار ما از دستگاه دیپلماسی کشورمان این است که سفیر ترکیه را از ایران اخراج کند و تا وقتی که دولت ترکیه از ملت ایران عذرخواهی نکرده، اجازه سفر اردوغان به ایران را ندهد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: ما اگر سیاست‌های دولت ترکیه را به عنوان زنجیره‌ای فرض کنیم، در طول سالهای اخیر بسیار از این حلقه‌ها از جمله حلقه‌های منفی بوده و با شکست روبرو شده و مسائل سوریه مثال بارزی بر این موضوع است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس متذکر شد: دولت ترکیه سال‌هاست با ایجاد تسلیحات برای تروریست‌ها و ایجاد فرصت برای آموزش و تقویت آن‌ها که حتی رعایت حق همسایگی کشور اسلامی را نداشت و سیاست‌های این کشور که به دنبال تغییر ساختار سیاسی حاکم بر سوریه بود هم با شکست روبرو شد.

بروجردی در ادامه تصریح کرد: دولت ترکیه در عراق هم وضعیت مشابهی را دنبال کرد و علی رغم اینکه ما پیوسته به کشور اسلامی همسایه خود (ترکیه) احترام گذاشته‌ایم و این خود از سیاست‌های جمهوری اسلامی است، می‌توان گفت که اینگونه موضع گیری‌ها از سوی دولت ترکیه به هیچ وجه قابل قبول نبوده و حتما مردود است.

منصور حقیقت‌پور، نائب رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با متوهم خواندن اردوغان، از وزارت امور خارجه خواست تا هرچه سریع‌تر سفر اردوغانِ به ایران را لغو کند. وی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهارات چندی پیش رئیس‌جمهور ترکیه را ضدایرانی خواند و گفت: وزارت امور خارجه باید متوجه باشد که اظهارات اردوغان متوجه همه ملت ایران است، نه فقط نمایندگان مجلس.

حقیقت‌پور افزود: اردوغان توهم رجب پاشا شدن را گرفته و فکر می‌کند می‌تواند امپراطوری عثمانی را زنده کند. دست او به خون مردم سوریه آلوده شد و خیانت بزرگی را نیز در کشتار کردهای کوبانی مرتکب شده است.

نامه‌نگاری‌های بسیج دانشجویی در «خانه دوم» اردوغان

«با اقدام انقلابی سفر اردوغان را تلخ می‌کنیم».

در این میان بسیج دانشجویی هم در نامه‌ای که به حسن روحانی نوشته، از رییس جمهوری ایران خواسته است به «رهنمودهای رهبر» عمل کند، با نمایندگان ملت «هم‌زبان» باشد و به نشانه اعتراض به نقش ترکیه در بحران سوریه و یمن سفر او به ایران را لغو کند. بسیج دانشجویی در این نامه، رییس جمهوری ترکیه را با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مقایسه کرده و از او به عنوان یک انسان «گستاخ» و «بی‌ادب» یاد کرده است.

همچنین در این نامه بسیج دانشجویی تهدید کرده که در صورت انجام این سفر، جنبش دانشجویی ساکت نخواهد ماند. آنان در این نامه مدعی شده‌اند که در صورت سفر اردوغان به ایران بر اساس وصیت‌نامه بنیانگذار جمهوری اسلامی ، «انقلابی» عمل خواهند کرد و «سفر تلخی» را برای رئیس‌جمهور ترکیه رقم خواهند زد.

پیش از این بسیج دانشجویی دانشگاه علامه هم خواهان لغو سفر اردوغان به ایران شده بود. شماری از چهره‌های سیاسی مانند احمد توکلی و حسین شریعتمداری، خواهان عذرخواهی رییس جمهوری ترکیه و یا لغو سفرش به تهران شده‌ بودند.

 
منبع: www.hoosk.net