به اعتقاد کارشناس ارمنی هدف اصلی نسل کشی ارامنه اشغال سرزمین ارمنستان بوده است و به همین دلیل نیز ارمنستان موظف به طرح موضوع اشغال بخشی از سرزمین ارمنستان است که براساس اسناد حقوقی تاکنون به عنوان بخشی از خاک ارمنستان محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری آرمن پرس، آرا پاپیان کارشناس مسائل سیاسی و مدیر مرکز تحلیل سیاسی مودوس ویوندی، روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران همچنین افزود: رابطه میان ارمنستان و ترکیه وجود خارجی ندارد. تنها چیزی که وجود دارد رفتار خصمانه از سوی ترکیه است. اگر ترکیه قادر به نابودی حکومت ارمنستان بوده و ترسی از عواقب آن نداشته باشد، یک لحظه هم درنگ نخواهد کرد. در چنین وضعیتی اعلام ترکیه به عنوان کشوری که بخشی از خاک ارمنستان را اشغال کرده است، موجب تغییر رویکرد کشورها در قبال ترکیه خواهد شد.

وی افزود ارتش ترکیه تحت نظارت ناتو قرار دارد و در راستای تضعیف حاکمیت ارمنستان به جمهوری آذربایجان کمک کرده و درصدد تضعیف اقتصاد ارمنستان برآمده و سعی در ترویج مهاجرت و تهی نمودن ارمنستان از ارزش های ملی خود دارد.

پاپیان تاکید کرد: اکنون روابط میان ارامنه و ترک ها در چارچوب روابط میان غرب و ترکیه، روسیه و ترکیه، آمریکا و روسیه و نیز دولت های ارمنستان و ترکیه مورد بررسی قرار می گیرد. صدمین سالگرد نسل کشی ارامنه باید فرصتی باشد برای ارائه مطالبات و تاکید بر حقوق از دست رفته ارامنه. رد دعوت اردوغان از سوی سرکیسیان اقدام بسیار صحیحی بود.

پاپیان همچنین تاکید کرد: باید برای جهانیان توضیح دهیم که هدف ما شناسایی رسمی نسل کشی نبوده بلکه پذیرفتن تبعات این نسل کشی است که تاثیرات آن بر ارمنستان تاکنون نیز ادامه داشته است، زیرا بخشی از خاک ما اشغال شده و انسان های بسیاری کشته شده اند.

 

روبرت مارکاریان

منبع: سایت چشم انداز روابط ایران و ارمنستان

 

به نقل از سایت: www.hoosk.net