به نقل از سایت: www.hoosk.net

 

الهام علی اف رئیس جمهور باکو اخیرأ بطور آشکار از تحرکات جدید کشورش در مرزهای قراباغ دفاع کرده و به اقدامات صلح جویانه میانجیگران خارجی بی اعتنایی می کند.جیمز اورلیک نماینده آمریکایی گروه مینسک اقدامات لازم برای برقراری صلح نهایی در قراباغ را در شش نکته بیان کرده و تأکید می کند که رهبری سه نفره گروه میانجیگران سازمان همکاری و امنیت اروپا متشکل از نمایندگان آمریکا، روسیه و فرانسه دوباره و بزودی از منطقه بازدید خواهند کرد.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان با وجودی که قبلا در جریان سفر اخیر این هیئت میانجی بود، سفر به ویتنام و چین را بر دیدار با میانجیگران صلح قراباغ ترجیح داده و استقبال از نمایندگان گروه مینسک سازمان همکاری و امنیت اروپا را به "ذاکر حسن اف" وزیر دفاع واگذار کرد.

بدنبال نقض مکرر آتش بس از سوی آذربایجان و کشته شدن دو سرباز دیگر ارمنی "زاهد اوروج اف" نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی پارلمان باکو در جواب انتقاد ادوارد نعلبندیان وزیر امور خارجه ارمنستان از موارد نقض متعدد آتش بس از سوی طرف آذربایجانی اعلام داشت که موارد نقض آتش بس با اطلاع کامل الهام علی اف بوده و این حق مسلم حکومت آذربایجان می باشد.

"اوروج اف" تأکید کرد که آذربایجان طی سال های گذشته اقدامات مشخصی در خطوط جبهه انجام داده است که منظور از این اقدامات مشخص روشن بوده و فعالیت تک تیراندازان و نقض متعدد آتش بس می باشد. وی نقض مفاد آتش بس را از اصول حقوق بین الملل دانسته است.

نماینده جنگ طلب پارلمان آذربایجان به این صحبت ها بسنده نکرده و اعلام داشته است که  آذربایجان مجبور است هر روز به نقض آتش بس ادامه دهد تا مادامی که قراباغ جزء قلمرو ارمنستان می باشد.

 وی با این بیانات خود نه فقط نظامیان مستقر در مرزها را تهدید نموده، بلکه امنیت ساکنان غیر نظامی را نیز به خطر می اندازد. اوروج اف قصد دیرینه حکام باکو برای خروج از مذاکرات صلح در چهارچوب سازمان همکاری و امنیت اروپا را نیز یادآوری کرده و ماندن این کشور در دور میز مذاکرات صلح در چهارچوب گروه مینسک را بهترین گذشت آذربایجان برای پرهیز از جنگ دانسته است.

طبق منطق نمایندگان باکو آنان بیست سال پیش مجبور به امضای قرارداد آتش بس شده اند تا برای بازسازی ارتش شکست خورده خود وقت کافی داشته و برای تعرض مجدد آماده شوند. 

"فکرت صادق اف" نماینده جنگ طلب دیگر آذربایجان ضمن انتقاد از "ادوارد نعلبندیان" وزیر امور خارجه ارمنستان که گفته بود موضع غیر سازنده رهبران باکو در مذاکرات صلح ادامه دارد و آذربایجان بدنبال حل موضوع از طریق مذاکرات نیست سخت بر آشفته شده و پرهیز ارتش آذربایجان از آزاد سازی مناطق در اشغال ارامنه را مظهر صبر و خودداری آن کشور نسبت به ارمنستان دانسته و عقیده دارد که ارامنه باید از این بابت مدیون حکام باکو باشند. 

روشن است که مخاطب اصلی رهبری آذربایجان سران آمریکا، روسیه و فرانسه می باشند که طرفین را به تسریع روند مذاکرات صلح تشویق می کنند. طرف ارمنی همیشه از این مذاکرات استقبال کرده و خواهان به رسمیت شناختن اصل حق تعیین سرنوشت ملی اهالی قراباغ و تأمین امنیت سکنه آن جمهوری می باشد، در حالیکه اتمام مذاکرات و تبدیل موافقت نامه آتش بس به قرارداد نهایی صلح به ضرر رهبران باکو بوده و آنان همچنان بر خواست های غیر منطقی و تهدید مجدد به جنگ اصرار می ورزند.

لازم به ذکر است در تاریخ نهم اسفند ماه سال جاری نیروهای آذربایجانی به سمت یکی از مواضع نیروهای ارمنی قراباغ دست به تجاوز زده اند. 

نیروهای ارتش قراباغ مجبور به مقابله شده که در نتیجه آن دو سرباز ارمنی بنام های " آرتاک آقاکیان " متولد سال 1979 و " هایک بارویان " متولد سال 1995 قربانی شده اند. 
طبق اعلام وزارت دفاع جمهوری قراباغ چند سرباز آذربایجانی نیز در این درگیری کشته شده اند که مطابق روال گذشته حکام باکو اسامی کشته شدگان اعلام نشده است.