اهالی منطقه این پایگاه هوایی را قلعه می‌نامند چرا که قدرت بازدارندگی بالایی دارد، این پایگاه هوایی در واقع خط دفاعی اول سوریه در برابر حملات احتمالی ائتلاف ناتو از محور شمالی و حمله از پایگاه کیسیجیک ترکیه به شمار می‌رود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تحرکات جدید گروه‌های مسلح تکفیری مورد حمایت ترکیه در جبهه حومه شمال لاذقیه در سوریه که این روزها به اوج خود رسیده، برای تحقق چندین هدف دنبال می‌شود که مهم‌ترین آن تسلط بر پایگاه هوایی «رأس البسيط» است که به عنوان خط اول دفاعی در برابر هر حمله احتمالی از سوی ناتو بر ضد سوریه استفاده می‌شود.

این دومین بار است که گروه‌های تروریستی تکفیری به ویژه جبهه النصره حومه لاذقیه، در غرب سوریه را هدف حملات خود قرار می‌دهند، این منطقه در مارس 2013 نیز هدف حملات مشابهی قرار گرفت، اما در آن زمان ارتش سوریه در برابر این حملات ایستاد و تروریست‌ها را از مناطق اشغال شده به ویژه شهر کسب در شمال لاذقیه که در نزدیکی مرزهای ترکیه قرار دارد، بیرون راند، بیشتر اهالی این منطقه از اقلیت‌های ارامنه هستند.

گروه‌های تروریستی و تکفیری در حمله خود به این منطقه از حمایت مستقیم ترکیه برخوردار هستند، برخی منابع محلی در این راستا اعلام کردند که تجمعاتی از گروه‌های تکفیری را در بخش ترکی مرز مشاهده کرده‌اند. این تجمعات اندکی پیش از اقدام گروه‌های تکفیری برای حمله به حومه شمالی لاذقیه دیده شده و چهره و لباس‌های آن‌ها شناسایی شده است. دولت ترکیه به کشاورزان مناطق مرزی دستور داده بود که به این گروه‌ها نزدیک نشوند، این نشان می‌دهد که دولت نیز از اتفاقاتی که در مرزها رخ می‌داد، اطلاع  داشت.

آنکارا همچنین حمایت‌های لجستیک و نظامی خود از گروه‌های تروریستی و تکفیری را که عمدتاً از تروریست‌های اهل چچن هستند، دنبال می‌کند. بعد از ورود این تروریست‌ها به سوریه مرزها به روی آن‌ها بسته می‌شود و اجازه فرار از میدان جنگ به آن‌ها داده نمی‌شود. این‌ها اطلاعاتی هستند که درستی آن‌ها به اثبات رسیده است.

اهداف ترکیه و تروریست ها از فعال‌سازی جبهه لاذقیه

قبل از ورود به تشریح اوضاع میدانی موجود در حومه شمالی لاذقیه بویژه منطقه کسب چند هفته گذشته تحرکات جدید گروه‌های تروریستی در این منطقه آغاز شده است، لازم است به خبری اشاره کرد که در آگوست گذشته در برخی خبرگزاری ها منتشر شد، و مورد توجه بسیاری قرار نگرفت. این خبر از نشست احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه که در آن زمان وزیر خارجه بود با فرماندهان ارشد منطقه ساحلی در حومه لاذقیه حکایت داشت. این منطقه برای داود اوغلو بسیار با اهمیت است، به همین علت وی سعی کرد با وعده و وعیدهای بسیار منطقه را به طغیان بر ضد دولت سوریه و پیوستن به ترکیه تحریک کند.

با وجود این تلاش‌ها و وعده‌های دروغین؛ ترکمن‌ها و دیگر اقلیت های سوری در این منطقه به این درخواست ها توجهی نکردند، اما ایده جداسازی این منطقه از سوریه همچنان در ذهن داود اوغلو باقی‌ مانده و وی به دنبال استراتژی جدیدی برای تحقق این موضوع است.

استراتژی جدید داود اوغلو مبتنی بر تحریک افراط گرایان ترک برای حضور در چارچوب گروه های مسلح و عزیمت به حومه لاذقیه نمود پیدا کرد تا شاید بتواند آرمان وی در مورد تحریک اهالی منطقه را محقق سازد.

این استراتژی حتی اگر امکان تحقق نداشته باشد، نیز برای ترکیه مثبت است، چرا که آنکارا در این صورت توانسته تمرکز ارتش سوریه از منطقه حلب منحرف کرده و آن را از تکمیل محاصره بخش شرقی این شهر که همچنان در تسلط گروه‌های تروریستی قرار دارد، منصرف کند.

مشابه این اتفاق در حملات گروه‌های تروریستی مسلح در آگوست سال 2012 به مناطق شرقی حومه لاذقیه صورت گرفت و این حملات باعث شد تا سرهنگ سهیل الحسن که فرمانده عملیات نظامی در جبهه حلب را بر عهده داشت، این منطقه را ترک کرده و به سمت حومه شرقی لاذقیه برود تا با گروه‌های تکفیری در آن منطقه مبارزه کند.

سومین هدف ترکیه از فعال سازی مجدد جبهه حومه لاذقیه که خطرناک تر و جبهه های دیگر است، تسلط بر پایگاه هوایی موجود در منطقه رأس البسیط است که از سوی دو روستای ترکمن نشین با نام البدروسیه در شمال شرق و العیسویه در جنوب احاطه شده است.

اهالی منطقه این پایگاه هوایی را «قلعه» می‌نامند چرا که قدرت بازدارندگی بالایی دارد، این پایگاه هوایی در واقع خط دفاعی اول سوریه در برابر حملات احتمالی ائتلاف ناتو از محور شمالی و حمله از پایگاه کیسیجیک در شهر ازنای ترکیه به شمار می‌رود، این پایگاه همچنین خط اول دفاعی برای محافظت از استان لاذقیه در برابر حملات ناتو نیز به شمار می‌رود.

این پایگاه همچنین خط هوایی ائتلاف که به شهر حلب و از آنجا به دیگر مناطق سوریه می رسد را نیز قطع می کند، این خط همان محوری است که هواپیماهای جنگی صهیونیستی سال ها پیش برای حمله به تأسیسات هسته ای سوریه در استان دیرالزور از آن استفاده کردند.

از این منظر می توان گفت گروه های تروریستی مسلح بار دیگر تلاش دارند تا بلندی های راهبردی «45» را تحت تسلط بگیرند و از این طریق مانع از رصد فعالیت ها و تحرکات گروه های وابسته به خود از سوی دولت سوریه شوند، چرا که گروه های تکفیری به دنبال رسیدن به پایگاه هوایی هستند و با تسلط بر آن می خواهند به تمام منطقه حومه شمالی لاذقیه مشرف شوند.

سناریوهای پیش روی کسب

به نظر می رسد ارتش سوریه آمادگی کامل برای مقابله با هر حمله احتمالی را دارد، چرا که اخیراً آذوقه و تجهیزات زیادی را به این منطقه وارد کرده است تا مانند حمله گذشته از سوی گروه های تروریستی و تکفیری غافلگیر نشود. ارتش سوریه از حمله سابق تروریست های تکفیری به این منطقه درس گرفته و احتمالاً دیگر اجازه تکرار سناریوی سقوط شهر کسب را نخواهد داد.

علاوه بر این، برخی اخبار از تشکیل اولین گروه های شهادت طلب از نیروهای دفاع مردمی سوریه با عنوان گردان الجبل حکایت دارد، گفته می شود این گروه استشهادی اعلام کردند که عملیات خود را برای هدف قرار دادن مستقیم گروه های مسلح تکفیری انجام خواهد داد.

 

منبع: سایت  www.yjc.ir