دفاع از وطن در طول جنگ هشت ساله، نه پیرو جوان می شناخت، نه مذهب و آیین. شاید از همین رو بود که وقتی سرفصل های دوره دفاع مقدس را ورق می زنی، نام بسیار بزرگان می بینی از همه دین ها و مذاهب که همه زیر یک آسمان که خاکش وطنمان است، زیست می کنیم و برای حفظش جان می دهیم.

هوسپیان بر دوش سه سرباز ارمنی به اهواز رسید

جنگ تحمیلی... خطری بود که تمامیت ارضی ایران و استقلال جمهوری اسلامی را مستقیما تهدید می کرد و از این رو دفاع مقدس ضرورت داشت. دفاع مقدس از میهن و شرف ملت ایران در برابر دشمن متجاوز و جنگ لگام گسیخته دشمن چیزی بود که در کانون توجه همه اقشار جامعه جای داشت و این جنگ همانی بود که به فرمایش رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران: «جنگ است و عزت و شرف ما در گرو این جنگ است».

جوانان آماده خدمت نظام وظیفه به سوی جبهه می شتافتند. صدها جوان ارمنی نیز به این میدان شرافت سرازیر شدند که بسیاری از ایشان در جنگ هشت ساله به شهادت رسیدند. هنریک هوسپیان نیز یکی از آنان بود که در 22 ژانویه 1986 (2 بهمن 1364) در جبهه مرزی هویزه در شرایطی که یکی از واحدهای لشکر 77 پیاده خراسان در حال نقل و انتقالات بود به شهادت رسید.

هنریک راننده خودروی توپدار بود. این نیز گفتنی است که سربازان ارمنی دیگری که در یگان های دیگر آن لشکر انجام وظیفه می کردند، مانند واهان زیراکیان، وارتان فلاحیان و استپان سرکیسیان، زمانی که خبر شهادت هنریک را شنیدند بلافاصله در خوجه او حاضر شدند. آن سه سرباز ارمنی با انتقال پیکر دوست شهید خود تا شهر اهواز رفتند، سپس پیکر این شهید توسط بخش انتقال اجساد نیز به تهران منتقل شد.

تشییع پیکر این شهید در 30 ژانویه 1986 انجام شد. حضور ارامنه تهران در این تشییع بی سابقه بود. پیکر شهید از خانه خود واقع در میدان 85 محله نارمک با حمل بر دوش مردم به کلیسای «مترجمان مقدس» واقع در میان خیابان های وحیدیه و زرکش آن محله آورده شد و در آن جا توسط کشیش ارشد آهارون درگالستیان، قائم مقام خلیفه گری ارامه تهران، مراسم مذهبی تدفین برگزار شد و در طی آن پدر روحانی با تشریح مفهوم شهادت در راه میهن سخنانی شایان بر زبان راند.

پس از انجام مراسم مذهبی در محوطه کلیسا که صدها شرکت کننده حضور داشتند تعدادی از سربازان ارامنی، شمار بسیاری دانش آموز و هم میهنان مسلمان، آقای وارتان وارتانیان، نماینده ارامنه تهران و شمال ایران در مجلس شورای اسلامی، سخنرانی نمودند. سپس آقای آرمناک هوسپیان پدر شهید سخنانی تاثیرانگیز بر زبان راند و از حضور تشییع کنندگان سپاسگذاری کرد. یک افسر ارتش نیز از سوی سربازان ارامنی سخنرانی کرد. سپس پیکر این شهید به آرامگاه ارامنه «نور بوراستان» تهران منتقل و در جایگاه ویژه شهیدان به خاک سپرده شد.

شهید هنریک هوسپیان در 20 آوریل سال 1966 در تهران به دنیا آمد. او فرزند آرمناک و مارگاریت است که دارای 5 فرزند هستند. دو تن از پسرانشان، ژرژیک و سرژیک نیز دوران خدمت سربازی خود را در جنگ گذرانده اند. شهید هنریک در 8 ژانویه 1985 به خدمت سربازی رفت.

 

منبع: سایت www.irna.ir