روابط عمومی موسسه ترجمه و تحقیق هور

از زمان فروپاشی شوروی تا سال ۱۹۹۴ در پی اعتراضات ارامنه در منطقه قراباغ که خواستار جدایی از جمهوری آذربایجان بودند جنگی بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان درگرفت، در جریان جنگ، حکومتی ارمنی در قراباغ به قدرت رسیده و بخش‌هایی از خاک آذربایجان نیز به تصرف ارمنستان درآمد.پس از امضاء معاهده آتش بس در سال 1994 تا کنون و بصورت مکرر تعرضاتی از سوی دو کشور درگیر در مرزهای دو کشور رخ داده است.در یکی دو سال گذشته این تعرضات ازسوی جمهوری آذربایجان شدت بیشتری یافته، بطوریکه در طول چند هفته گذشته به بالاترین شدت خود رسیده است.

درگیریهای جدید در مرز دو کشور با ورود یک گروه سربازان آذربایجانی به داخل مرزهای  جمهوری قراباغ آغاز شد که در پی این تعرض مقامات جمهوری قراباغ اعلام نمودند که یک گروه تروریستی نامعلوم و بدون فرم نظامی از جمهوری آذربایجان اقدام به عبور غیر قانونی از مرز و ورود به منطقه شاهومیان قرا باغ نموده اند. این گروه یک افسر و یک شهروند غیر نظامی ارمنی را به شهادت رسانده و یک شهروند غیر نظامی زن ارمنی را مجروح نموده اند. بنا بر اعلام مقامات قراباغ٬ دو عضو این گروه٬ شامل شهباز جلال اغلی قلی اف و دیلهام گارداش خان اغلی عسکراف بازداشت شده اند و یک عضو دیگر این گروه در جریان درگیری به هنگام بازداشت٬ کشته شده است. همچنین٬ سلاح های همراه اعضاء گروه مصادره شده اند.

بدنبال این واقعه در شب 31 جولای دومین تعرض نیروهای ارتش آذربایجان در مرز دو کشور به وقوع پیوست این گروه 40 نفره با سعی در انجام عملیاتی  قصد نفوذ در مواضع دفاعی نیروهای دفاعی جمهوری قراباغ را در مناطق شمالی مرز را  داشتند .که در نتیجه عکس العمل به موقع نیروهای دفاعی مجبور به عقب نشینی شدند.

در این عملیات نیروهای جمهوری آذربایجان  با به جا گذاشتن تجهیزات و ادوات و برجای گذاشتن تلفات سنگین( 15 کشته و 30 زخمی) مجبور به عقب نشینی به مواضع خود شدند. لازم به ذکر است که دو تن از سربازان ارتش جمهوری قراباغ نیز در این عملیات کشته شدند .

در چند روز اخیر مقامات وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ،بر خلاف سنت دیرینه در پنهان سازی شکستها و تلفات جانی سربازان از اذهان عمومی کشور خود،اطلاعاتی متناقض در خصوص تعداد کشته شدگان و مجروحان تعرضات اخیر به خاک جمهوری آرتساخ (قراباغ) منتشر کرد.اما تعداد زیاد کشته شدگان و اعتراضات مخالفان دولت ،مقامات جمهوری آذربایجان را مجبور نمود تا جهت کاهش فشارهای داخلی و همچنین عدم دسترسی خبرنگاران به سربازان مجروح  آنها را به بیمارستانهایی در ترکیه منتقل نماید.اما پخش مصاحبه خبرنگار شبکه دولتی (TRT) با یکی از مجروحان از این شبکه واقعیات بسیاری در خصوص روحیه ضعیف و نابسامانی ارتش جمهوری آذربایجان را که پیش از این صحبت از قدرت آن می رفت زیر سوال ببرد. بطوریکه در چند روز گذشته تمامی شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان که تا پیش از این، ساعات بسیاری از برنامه های خود را معطوف به تبلیغ ارتش و اوضاع مناسب آن می نمودند، مجبور به قطع تمامی این برنامه ها شوند.

 فیلم را می توانید از طریق این لینک مشاهده نمائید.

در سالهای اخیر سیاست پنهان سازی شکست ها ، تلفات جانی و تعرضات ارتش جمهوری آذربایجان امری بسیار عادی برای باکو تلقی می شد. زیرا تشکیل ارتش و فراخوان سرباز در جمهوری آذربایجان به امری دشوار مبدل شده است. فراخواندن افراد زیر 48 کیلو و کاهش مدت خدمت سربازی به 1/5 سال و استفاده از سربازان اجاره ای چچنی، افغان و ترک در خط مقدم جبهه نیز مانع از آن نشده که جوانان آذربایجانی میل و رغبت به خدمت در ارتش را داشته باشند، زیرا شواهد قبلی جنگ قراباغ و گریختن پی در پی سربازان جمهوری آذربایجان از خط مقدم جبهه اثبات نموده که جوانان آذربایجانی از مواجه با سربازان ارمنی و شرکت در جنگ واهمه داشته و اعتقادی به میهن و این که قراباغ متعلق به آنها است، ندارند و لزومی برای جنگیدن و شهادت در خود نمی بینند.

بدنبال این شکست مفتضحانه انتقادات داخلی افزایش و اعتماد مردم و کارشناسان بلند پایه آذربایجان به ارتش به شدت کاهش یافته است، بطوریکه اوزر صفرف یکی از کارشناسان نظامی آذربایجان بدنبال شکستهای اخیر گفته  است:

من به هیچ عنوان به اعلامیه ها و آماری که وزارت دفاع منتشر می کند اعتقادی ندارم زیرا همه می دانند در جنگ طرف متخاصم نسبت به طرفی که موضع دفاعی دارد متحمل خسارات سنگین تری می شود.این همان چیزی است که ما در حمله اخیر شاهد بودیم و به قوای نظامی و دفاعی ارمنستان و قراباغ پی بردیم.

ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان در خصوص تنش های مرزی اخیر تاکید کرد زمان آن فرا رسیده است جامعه جهانی به جمهوری آذربایجان که قدرت درک واقعیات را از دست داده و بر خلاف نظام ارزشی جامعه جهانی رفتار می کند، هشدار دهد.

وزیر خارجه ارمنستان افزود. باکو به نقض مقررات آتش بس برقرار شده در ماه می سال 1994 میلادی و همچنین توافقات به عمل در فوریه سال 1995 میلادی برای تقویت آتش بس ادامه می دهد. دولت باکو همچنین به درخواست های مکرر روسای گروه مینسک در رابطه با خودداری از اقدامات تحریک آمیز و تشدید اوضاع و همچنین تاکیدات جامعه جهانی در این خصوص که بکارگیری زور نمی تواند منتهی به حل مناقشه شود و تنها از طریق گفتگو می توان به صلح و ثبات رسید، بی توجهی نشان می دهد. هدف از اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان اخلال در روند مذاکرات است.

ادوارد نعلبندیان تاکید کرد. جمهوری آذربایجان که محرک و عامل اصلی اقدامات تحریک آمیز است قصد دارد مسئولیت اقدامات خود را متوجه طرف مقابل کند. اما واضح است که جمهوری آذربایجان با مخالفت با پیشنهادات بین المللی در رابطه با ایجاد مکانیزمی برای تحقیق در خصوص درگیری های مرزی مسئولیت کامل نقض مقررات آتش بس را بر عهده گرفته است.

شاوارش کوچاریان معاون وزیر امور خارجه ارمنستان نیز به آخرین بیانات جنگ طلبانه و تحریک آمیز  الهام علی اف  رییس جمهوری آذربایجان اشاره کرده و تاکید کرده است که رییس جمهوری آذربایجان با سیاست غیر سازنده خود از روند مذاکرات حل بحران قره باغ جلوگیری کرده و از توافق های به دست آمده و اسناد که از سوی وی امضاء شده اند خودداری می کند. بر اثر چنین سیاستی امروز آذربایجان برای جامعه بین المللی به عنوان کشوری خودکامه تبدیل شده است. رییس جمهوری آذربایجان طی اقدامات تحریک آمیز در مرز قراباغ شکست خورده و سعی می کند در شبکه های اجتماعی ادعای پیروزی نماید.جامعه بین المللی باید چنین سیاستهای غیر سازنده رییس جمهوری آذربایجان را محکوم کند.

اسارت و کشته شدن روستایی ارمنی در جمهوری آذربایجان

کمیسیون امور اسرا، گروگان ها و مفقودین جمهوری ارمنستان بیانیه ای را در واکنش به قتل شهروند ارمنی به اسارت در آمده توسط جمهوری آذربایجان منتشر کرد. به گزارش آرمن پرس در بیانیه کمیسیون امور اسرا، گروگان ها و مفقودین جمهوری ارمنستان آمده است. هیئت صلیب سرخ جهانی مستقر در ارمنستان روز جمعه بیانیه صادر شده از سوی مقامات جمهوری آذربایجان در خصوص مرگ کارن پطروسیان شهروند ارمنی را که از روز پنجشنبه گذشته در اسارت نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان قرار داشت تائید نمود. این بیانیه می افزاید. کارن پطروسیان شهروند ارمنی ساکن روستای مرزی چیناری استان تاووش ارمنستان روز پنجشنبه گذشته به صورت اتفاقی از خط مرزی دو کشور عبور کرده و توسط نیروهای آذری به اسارت گرفته شد. برخلاف تفاسیر مختلف ارائه شده از سوی مقامات آذری وزارت دفاع ارمنستان به صورت رسمی اعلام کرده است کارن پطروسیان در نیروهای مسلح ارمنستان عضویت نداشته است. همچنین بنابر اذعان خانوده و بستگان کارن پطروسیان وی هیچگونه مشکل سلامتی و بویژه مشکل قلبی – عروقی نداشته و در وضعیت سالم قرار داشته است. در این بیانیه می خوانیم.طرف آذری به رفتار غیر انسانی در قبال این شهروند ارمنی بسنده نکرده و با تحقیر و شکنجه موجبات مرگ وی را فراهم آورده است.

براساس گزارش های رسانه های جمهوری آذربایجان  از جمله سایت  آذرلایف و بخش آذری  رادیو آزادی و نیز  سخنان گروهی از شهروندان جمهوری آذربایجان که با پتروسیان  ملاقات داشته اند ٬ این شهروند ارمنی ٬ غیرنظامی و فاقد لباس نظامی و سلاح بوده است اما مقامات جمهوری آذربایجان وی را به عنوان  فردی نظامی که برای انجام ماموریت خرابکارانه وارد این کشور شده است خاک آذربایجان شده معرفی نموده اند.

چند نکته در این زمینه قابل توجه است

1- پتروسیان در هنگان بازداشت دارای لباس و کفش عادی بوده است اما وقتی مسئولان جمهوری آذربایجان وی را برای بازجویی نزد یکی از فرماندهان نظامی این کشور برده اند ٬ لباس و کفش نظامی به وی پوشانده اند

2- بازجویی  پتروسیان  با تحقیر وی همراه بوده است و وی درحالی که مجبور به زانو زدن بوده است ٬ مورد بازجویی قرار گرفته است.

چند کلیپ ویدئویی در ارتباط با اسارت  کارن پتروسیان

(1)  (2)  (3)

 

ملاقات پوتین، سرکیسیان و علی اف در سوچی

بدنبال درگیریهای ایجاد شده در مرز دو کشور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با دعوت از روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان روز یکشنبه 19 مرداد ماه یک نشست سه نفره برگزار نمود.در این نشست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت صبر، تعقل و احترام به یکدیگر برای حل و فصل مناقشه قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ضروری است.

به گزارش ایتارتاس از مسکو، پوتین در دیدار با سرژ سرکیسیان و الهام علی اف روسای جمهور ارمنستان و آذربایجان گفت:«ما برای پیدا کردن راه حلی برای این مسئله باید از خود صبر و تعقل نشان دهیم و به یکدیگر احترام بگذاریم.

در خصوص این دیدار لئون ملیک شاهنظریان کارشناس ارمنی مسائل سیاسی معتقد است مواضع سرژ سرکیسیان در دیدار سه جانبه پوتین-سرکیسیان-علی اف در سوچی نه تنها بدلیل سیاست های اعمال شده بلکه به واسطه ارتش ارمنستان محکم بوده است. این کارشناس همچنین تاکید کرد طرفین هیچ اشاره ای به تمایل خود برای صلح نکرده اند و رئیس جمهوری روسیه چنین تفسیری را ارائه کرده است. شاهنظریان افزود.من در سخنان علی اف هیچ نشانه ای از تمایل صادقانه و شفاف برای صلح احساس نمی کنم. آنچه که ما شاهد آن بودیم تهدید برای جنگ از سوی علی اف و پاسخ شجاعانه سرکیسیان بوده است. هیچ سخنی از صلح در میان نبوده است. اعتقاد دارم در ابتدای این نشست مواضع ما بسیار محکم بوده و پس از آن محکم تر هم شده است. در سالیان اخیر علی اف همواره این نکته را تکرار کرده است که ارمنستان از اجرای قطعنامه های سازمان ملل خودداری می کند اما این اظهارات را در شرایطی انجام داده است که هیچ امکانی برای پاسخگویی وجود نداشته است. وی افزود. به نظر من این دروغ را این بار نیز در شرایطی تکرار کرد که تقریبا مطمئن بود رئیس جمهوری ارمنستان در حضور رئیس جمهوری روسیه وارد جدل لفظی با او نخواهد شد. اما پاسخ سرژ سرکیسیان واقعا قاطع بوده و حاوی سئوالی از علی اف بود. به واقع ارمنستان تنها کشوری است که به ضرورت چنین قطعنامه ای اذعان دارد زیرا در این قطعنامه ها تاکید شده است ارمنستان تنها حکومتی است که دارای قدرت تاثیرگزاری بر جمهوری قره باغ می باشد.

هوانس ساهاکیان نماینده مجلس ارمنستان از حزب حاکم جمهوری خواه نیز ابراز امیدواری کرد در نتیجه این دیدار تنش در مرزها کاهش یابد. به اعتقاد وی علی اف در بن بست قرار گرفته است زیرا در مقابل ملت خود ادعاهای واهی را مطرح کرده است. این کارشناس ارمنی تاکید کرد ارتش جمهوری آذربایجان فاقد آمادگی لازم برای عملیات نظامی است.

این نماینده مجلس ارمنستان معتقد است رئیس جمهوری ارمنستان در این دیدار از موضعی مطمئن و پیروزمندانه توانست دیدگاه ها و مواضع ارمنستان را مطرح نمایدنماینده حزب جمهوری خواه در مجلس ملی ارمنستان در واکنش به این دیدگاه که رئیس جمهوری ارمنستان از سازش سخن گفته و بر حل مناقشه قراباغ براساس اصول مادرید تاکید کرده در حالیکه اخیرا مقامات قراباغ اصول مادرید را غیر قابل قبول دانسته اند گفت.ما تاکید کرده ایم که سه اصل باید رعایت شود. از بین رفتن وضعیت جنگی، حفظ مرز طبیعی ما با قراباغ و تعیین سرنوشت قرا باغ توسط ساکنان آن.

ساهاکیان همچنین تاکید کرد هیچ مناقشه ای بدون سازش متقابل قابل حل نخواهد بود. وی افزود:

این موضوع برای جمهوری آذربایجان قابل درک نیست. رئیس جمهوری آذربایجان توانایی ارائه تصویری مشخص از سازش متقابل برای ملت این کشور را ندارد زیرا با هر اظهار نظر خود ملت این کشور را تحریک کرده است. وی همچنین تاکید کرد زمانیکه جمهوری آذربایجان آمادگی لازم برای سازش متقابل را داشته باشد می توان درباره محتوی این سازش ها بحث کرد.

به اعتقاد کارن میرزویان وزیر خارجه قرا باغ برگزاری دیدار سه جانبه روسای جمهوری ارمنستان، روسیه و آذربایجان در سایه تنش های اخیر در مرز ارمنستان و آذربایجان و مرز اقدامی سازنده تلقی می شود که می تواند منجر به ایجاد ثبات در مرز نیروهای آذربایجانی و قراباغ شود.

خبرگزاری آرمن پرس به نقل از Karabakh-open.info گزارش داد، میرزویان افزوده است ابتکار روسیه به عنوان یکی از روسای گروه مینسک هشداری در این زمینه بود که برای حل مناقشه میان قراباغ و جمهوری آذربایجان هیچ گزینه ای به غیر از مذاکرات صلح وجود نداشته و هر گونه تلاش برای اخلال در تلاش های مسالمت آمیز غیر قابل قبول می باشد.

وزیر خارجه قراباغ تاکید کرد:

مهم این است که این هشدار به گوش مقامات آذری که پیش از این دیدار تهدیداتی برای از سرگیری عملیات نظامی انجام می دادند، برسد. با توجه به تغییر هر چند ظاهری در نوع اظهارات طرف آذری در این دیدار امیدواریم این روحیه رئیس جمهوری آذربایجان پس از بازگشت به باکو نیز حفظ شود. مقامات جمهوری قراباغ ضمن وفاداری به موضع خود برای حل مناقشه موجود با جمهوری آذربایجان از راه های صرفا مسالمت آمیز آمادگی خود را برای مشارکت سازنده در ایجاد زمینه های لازم برای ادامه روند مذاکرات صلح و نیز برقراری ثبات در منطقه مورد مناقشه اعلام می نمایند.

 

منبع: سایت www.hoosk.net