در مقایسه با مقامات رسمی ترکیه که سیاست تکذیب و انکار واقعیت نسل کشی ارمنيان را در پیش گرفته اند، تعدادی از نویسندگان و روشنفکران ترک از روبرو شدن با صفحه های سیاه تاریخ خود نمی هراسند. یکی از این اندیشمندان راگپ زاراکوقلو نویسنده، محقق و مدافع حقوق بشر می باشد که تاکنون کتابهای مختلفی در خصوص نسل کشی ارمنیان منتشر کرده است.

آخرین کتاب وی «نسل کشی ارمنيان در ترکیه عثمانی، شواهد بازماندگان» می باشد که مراسم رونمایی از آن اخيراً در ایروان برپا شد.

زاراکوقلو در مراسم رونمایی این کتاب به ایراد سخنرانی پرداخت که در ذیل خلاصه ای از بیانات وی آورده می شود.

در سال 2012 میلادی یک کتاب سه جلدی حاوی 600 شهادت از بازماندگان نسل کشی ارمنيان انتشار یافت. در سال 2013 میلادی این کتاب سه جلدی در یک جلد خلاصه و به زبان انگلیسی ترجمه شد. امسال نیز با حمایت های مالی بنیاد گیولبنگیان لیسبون، کتاب مذکور به زبان ترکی ترجمه شده است. همچنین در ترکیه اسناد متعددی به زبان آلمانی درمورد نسل کشی ارمنيان وجود دارد که ترجمه و منتشر شده است.

وی در انتهای سخنان خود در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که پرسید: به چه دلیل تمام عمر خود را برای ترمیم عدالت تاریخی و شناسایی نسل کشی ارمنيان گذاشته، گفت:

فعالیت های مرا می توان مبارزه برای ناموس و حرمت نامید. من به دلیل این فعالیت ها تحت فشارهای شدید و شکنجه از سوی دولت ترکیه قرار گرفته ام. من معتقدم عدم تنبیه کشور جنایت کاری مانند ترکیه می تواند باعث تولد کشورهای جنایتکار جدیدی شود. در ادامه وی گفت:

هنگامی که در سال 1971 میلادی از سوی ارتش ترکیه بازداشت شدم ،در زندان با یک نفر ارمنی به اسم ماسیس آشنا و مشاهده کردم تمامی زندانیان مورد شکنجه های فیزیکی قرار می گرفتند، اما شکنجه های ماسیس به دلیل ارمنی بودنش دوبرابر بیشتر بود. در همان زمان سئوالی که برای من پیش آمد، این بود که به چه دلیل ارمنيان بیشتر از ترک ها مورد شکنجه قرار می گیرند.

این اندیشمند ترک در قسمت پایانی سخنان خود در جلسه رونمایی از کتاب، در خصوص صدور پیام نخست وزیر ترکیه در آستانه بیست و چهارم آوریل سال جاری میلادی نیز اشاره کرده و تاکید کرده است که 2 میلیون نفر ارمنی در ارمنستان غربی کشته شده اند. و اگر نسل کشی ارمنيان صورت نگرفته بود، اکنون جمعیت مردم ارمنستان غربی (آناتولی شرقی) می بایست 10-8 میلیون نفر می بود. به جز این، اندیشمند ترک تاکید کرده است که نسل کشی به غیر از حذف فیزیکی یک ملت، ویرانی و تخریب آثار دینی و فرهنگی یک ملت را نیز به دنبال دارد.

 

منبع: سایت www.alikonline.ir