تعیین مبدأ سال نو در کشورهای گوناگون اساس و بنیانی خاص و متمایز دارد. گاه واقعه‏ای تاریخی یا اسطوره‏ای، گاه واقعه‏ای دینی، گاه تأسیس یک مقر حکومتی (مرکز یا شهر اصلی) و ... مبدأ تاریخ یک ملت تلقی شده. ارمنستان نیز به منزله‌ي سرزمینی تاریخی و کهن از گذشته تا به امروز تقویم‏های متنوعی داشته است. تقویم خورشیدی از جمله تقویم‌هایی بوده که در دوره‏های مختلف در ارمنستان کاربردی ویژه داشته است. از آنجا که خورشید جزو خدایان اصلی ارمنیان باستان محسوب می‏شده استفاده از این تقویم نیز توجیه‏پذیر است. در مورد تقویم قمری هنوز برای ما مشخص نیست که آیا این نوع تقویم نیز در ارمنستان کاربرد داشته است یا خیر اما به یقین محاسبه‌ي حرکات متناوب ماه به دور زمین کار چندان مشکلی نبوده. احتمال داده می‏شود که تقویم کهن ارمنی هزاران سال پیش تدوین و تثبیت شده باشد که بر اساس آن روز اول سال اعتدال بهاری (تساوی روز و شب)، برابر ۲۱ مارس؛ یعنی، اول فروردین بوده است. این تقویم خورشیدی تقویمی ثابت نبوده و بر اساس آن تاریخ و روز جشن‏ها در طی سال به آرامی تغییر می‏یافتند (با تناوب۱۴۶۱ سال) زیرا یک سال حقیقی خورشیدی تقریباً یک ربع روز از ۳۶۵ روز بیشتر است (۱۴۶۱= ۰.۲۵ : ۳۶۵.۲۵). 


ستاره‏شناسان کاراهونج از ۷۵۰۰ سال پیش به این موضوع پی برده بودند و می‏‏دانستند که برای داشتن تقویمی ثابت، که در آن تاریخ جشن‏ها تغییر نیابد و متناسب با حرکت خورشید باشد، می‏بایست هر ۴ سال یک بار ۱ روز به این تقویم بیفزایند. با این محاسبات تقویمی ثابت در رصدخانه‌ي کاراهونج تدوین شد که مطابق آن روز اول سال از اعتدال بهاری (۲۱ مارس) و ساعت ۶ صبح یا بعد از ظهر شروع می‏شد. به این ترتیب، یک دوره‌ي ۱۴۶۱ ساله یک دوره‌ي ارمنی نامیده شد. ارمنیان طی ۵۰۰۰ سال (تا قرن نوزدهم میلادی) به طور هم‏زمان از دو تقویم ثابت و متحرک استفاده می‏کردند و نحوه‌ي استفاده از این تقویم را به ملل دیگر نیز آموخته بودند. 

گاه‏شمار ساده و منظم، تقسیم‏بندی ۳۰ روزه‌ي ماه‏ها، وجود ۵ روز اضافی در آخر سال، نام‏گذاری روزهای ماه، انتساب هر ماه و هر روز به ایزدی خاص، گرفتن جشن در روزهایی که نام آن روز با نام ماه یکی می‏شده، نام‏گذاری روز نوزدهم ماه نخست به نام همان ماه، نگه داشتن کبیسه مخصوصاً از سوی روحانیان و وجود دوره‌ي ۱۴۶۱ ساله همگی تشابهاتی در گاه‏شمار‏های ارمنی، ایرانی و مصری هستند که نشان دهنده‌ي نزدیکی و قرابت فرهنگی این ملل باستانی‏اند. 

بدون شک، استفاده از تقویم ثابت راحت‏تر و مناسب‏تر بوده است. یولیوس قیصر در ۴۶ق‏م تغییراتی در گاه‏شمار مصری ایجاد کرد. او با احتساب سال‏های کبیسه (یعنی اضافه شدن ۱ روز به سال در هر ۴ سال یک بار) به این نتیجه رسید که ۱ سال به ۳۶۵ روز و ۶ ساعت یا ۳۶۵ و ۴/۱ روز می‏رسد و مطابق تقویم یولیانی ۱ سال ۱۱ دقیقه و ۱۴ ثانیه از سال حقیقی طولانی‏تر است. این تفاوت در ۴۰۰ سال حدوداً به ۳ روز می‏رسید. او این نوع گاه‏شمار را وارد اروپا کرد. این تقویم اکنون به نام گاه‏شمار کهن یا تقویم یولیانی معروف است. ارمنستان این گاه‏شمار یولیانی را در ۱۲۲م (زمان پادشاهی آرداشس دوم) پذیرفت. بعدها، در ۱۵۸۲م، گریگور سوم، پاپ روم، تقویمی را که امروز در بیشترکشورها رایج است و تقویم گریگوری نامیده می‏شود، معمول ساخت. 

گاه‏شمار اصلی ارمنی یا گاه‏شمار‌ هایک 
گاه‌شمار دیگری که در ارمنستان مورد استفاده بوده گاه‏شمار اصلی ارمنی است که در ۲۴۹۲ق‏م به فرمان ‌هایک، پادشاه ارمنستان، ملقب به کِسار معمول شد. همان‏گونه که موسی خورنی(مورخ قرن پنجم میلادی) در کتاب تاریخ خود شرح می‏دهد پس از آنکه ‌هایک، پادشاه ارمنی، بر بِل و سپاه او، که به هدف تسخیر و تصاحب سرزمین‌ هایک از بابل به سوی ارمنستان گسیل شده بودند، پیروز شد فرمان داد تا همه ساله روز این پیروزی را گرامی بدارند. او نام‏ ماه‏ها را نیز به اسم پسران و دختران خود نام‏گذاری کرد. 

تاریخ ۲۴۹۲ق‏م را عالیشان، مورخ ارمنی قرن نوزدهم میلادی، بازسازی کرده است. سال نو (روز اول ماه ناواسارد در گاه‏شمار ارمنی) در تاریخ ۴۲۸میلادی مطابق گاه‏شمار متحرک خورشیدی ارمنی با ۲۳ اوتِ گاه‏شمار یولیانی (یا ۱۱ اوت مطابق گاه‏شمار کنونی یا گریگوری) یکسان و برابر است. عالیشان با استناد به این دلایل و با در نظر گرفتن دوران ۱۴۶۰ ساله‌ي ارمنی چنین محاسبه کرد: 
۲۴۹۲= ۱۴۶۰+۱۰۳۲= ۴۲۸-۱۴۶۰ 

او تأکید دارد که تاریخ ۲۴۹۲ق‏م را نویسندگان کلاسیک مانند آفریکانوس و اوسبیوس نیز به منزله‌ي تاریخ کشته شدن بِل تأیید کرده‏اند. گاه‏شمار اصلی ارمنی شامل ۱۲ ماه و هر ماه نیز شامل ۳۰ روز است؛ یعنی، ۳۶۰ روز به اضافه‌ي ۵ روز اضافی (احتمالاً برای جشن گرفتن سال نو یا مطابق گاه‏شمار اصلی ارمنی ۶ روز اضافی در هر ۴ سال یک بار). ماه‏ها، روزهای ماه و اوقات شبانه روز با اسامی ارمنی نام‏گذاری شده‏اند. 

هر یک از روزهای این ۵ روز اضافی با اسامی سیارات مهم آن زمان نام‏گذاری شده‏اند. در گاه‏شمار اصلی و ثابت ارمنی، ۱روز اضافی (در هر۴ سال یک بار) در سال کبیسه به ماه مهکان اضافه می‏شده است. روزهای ماه‏ها نیز با اسامی کوه‌های مقدس و معابد خورشید و خدایان نام‏گذاری می‏شد. بر اساس این تقویم روزها از ساعت ۶ صبح شروع می‏شد و اوقات شبانه روز نیز دارای اسامی‏ ارمنی بودند. گاه‏شمار اصلی ارمنی تا به امروز نیز در ارمنستان معمول و رایج است. بسیاری از مردم سال نوی باستانی (۱۱ اوت) را نیز جشن می‏گیرند و هنوز فرمان ۲۴۹۲ سال پیش از میلاد‌ هایک را از یاد نبرده‏اند. 

پس از پذیرش مسیحیت در ارمنستان، علاوه بر گاه‏شمار اصلی ارمنی گاه‏شمار‏های دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفتند، مانند تاریخ بزرگ ارمنی، که از ۱۱ ژوئیه‌ي ۵۵۲م شروع می‏شود، تقویم کلیسایی و تقویم ثابت دانشمند ارمنی، هوهانس ایماستاسِر، که از ۱۰۸۵م شروع می‏شود و بر اساس آن سال نو (اول ماه ناواسارد) طبق گاه‏شمار یولیانی ۱۱ اوت برگزار می‏شده است. ۱۱ اوت ۲۰۰۸م مصادف بود با سالگرد ۴۵۰۰ سالگی این گاه‏شمار کهن.