رییس دانشگاه تهران در دیدار با سفیر ارمنستان در کشورمان از آمادگی ایجاد شعبه دانشگاه تهران در این کشور خبر داد و گفت: لازم است رویکردی عملگرا نسبت به تفاهم‌نامه‌های بین دانشگاهی داشته باشیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی در دیدار با سفیر جمهوری ارمنستان در کشورمان که در محل سالن شورای دانشگاه برگزار شد، در پی مرور تفاهم‌نامه‌هایی که بین مراکز علمی و دانشگاهی ایران و ارمنستان وجود دارد، گفت: لازم است رویکردی عملگرا نسبت به تفاهم‌نامه‌های بین دانشگاهی داشته باشیم و تفاهم‌نامه‌ها را از روی کاغذ به صحنه ساماندهی کارهای علمی مشترک بیاوریم.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره درخواست‌های کشورهای مختلف اعم از عراق، سوریه، قطر و لبنان برای ایجاد شعبه دانشگاه تهران در این کشورها، برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در کشور ارمنستان اعلام آمادگی کرد و گفت: اگر زمینه لازم فراهم شود، آمادگی داریم بستر فعالیت‌های علمی مشترک در ارمنستان را در قالب ایجاد شعبه دانشگاه تهران یا برگزاری دوره‌های مشترک در رشته‌هایی که پیوندهای فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور را ارتقا بخشد، دنبال کنیم.

مقیمی از آموزش زبان فارسی و ایجاد کرسی زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان و تبادل استاد و دانشجو در زمینه‌های مختلف علمی به عنوان زمینه‌های اولویت‌دار و مورد علاقه دانشگاه تهران نام برد و گفت: دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع و دارای سابقه تربیت نیروی متخصص در نزدیک به هزار رشته است. همین سابقه، وضعیت ممتازی را به منظور توسعه همکاری‌های علمی برای این دانشگاه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی علمی می‌تواند تضمین‌کننده امنیت ملی پایدار کشورها باشد، افزود: توسعه روابط علمی می‌تواند دیپلماسی علمی را بین کشورها ارتقا دهد. ما فکر می‌کنیم که توسعه روابط علمی دانشگاهی بین ایران و ارمنستان می‌تواند تضمین‌کننده امنیت پایدار منطقه بدون دخالت بیگانگان باشد و زمینه را برای گفتگو و مفاهمه در منطقه فراهم کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران و دانشگاه‌های ارمنستان می‌توانند با ساماندهی مطالعات صلح، به حل منازعات منطقه‌ای و همچنین ارتقا و تقویت روابط از منظر اجتماعی و قومیتی در منطقه کمک کنند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش، یکی از معیارها و شاخصه‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها را ایجاد تعاملات مستمر با دانشگاه‌های خارجی و تعریف فعالیت‌های مشترک علمی و تحقیقاتی با حضور دانشمندان و پژوهشگران کشورهای مختلف دانست و گفت: آمادگی داریم با تعریف کارهای مشترک علمی و تحقیقاتی، زمینه را برای محققان دانشگاه‌های ارمنستان جهت اجرای همکاری‌های مشترک در دانشگاه تهران ایجاد کنیم.

مقیمی همچنین با اعلام آمادگی دانشگاه تهران جهت میزبانی از رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور ارمنستان، گفت: دبیرخانه اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران در دانشگاه تهران مستقر است. بر این اساس، دانشگاه تهران می‌تواند حلقه رابط بین دانشگاه‌های برتر ارمنستان و دانشگاه‌های برتر ایران باشد.

وی با یادآوری اینکه توسعه روابط همه‌جانبه با کشورهای همسایه از جمله جمهوری ارمنستان جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، تاکید کرد: دانشگاه تهران نیز در راستای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران، تلاش می‌کند تا روابط دو کشور دوست از طریق ارتقای روابط علمی ارتقا پیدا کند.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری توسعه برخی حوزه‌های علمی از جمله گردشگری و تجارت در دانشگاه تهران، ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‌های دانشکده‌های «گردشگری» و «تجارت و مالیه» بتوانیم علاوه بر خدمات علمی متقابل بین دو کشور، روابط فرهنگی، گردشگری و تجاری دو کشور را در عرصه عمل ارتقا دهیم.

وی برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های علمی با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی تعاملات تجاری بین ایران و ارمنستان» با حضور اساتید و کارشناسان دانشگاه‌های ارمنستان و ایران و اتاق بازرگانی دو کشور را یک گام علمی، کاربردی و عملیاتی برای ارتقای روابط تجاری دو کشور دانست و گفت: رئیس دانشکده تجارت و مالیه یا رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه تهران می‌توانند مسئولیت اجرای این نشست را برعهده داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، آرسن آواکیان سفیر جمهوری ارمنستان در کشورمان نیز با اشاره به سابقه طولانی روابط ایران و ارمنستان، گفت: در این روابط همواره اهمیت ویژه‌ای برای روابط علمی و آموزشی قائل هستیم.

وی با ارائه درخواست تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور، خواستار امضای توافق‌نامه‌ای به منظور حمایت از راه‌اندازی دوره یا رشته زبان، ادبیات و فرهنگ ارمنی در دانشگاه تهران شد.

سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با اذعان به اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بخصوص در زمینه نانوتکنولوژی شناخته شده است، از تبادل تجربه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و اساتید فعال دانشگاه‌های ارمنستان و ایران در حوزه‌های دانش‌بنیان استقبال کرد.

سید محمد مرندی معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در زمینه برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد دانشجویان کشور ارمنستان در دانشگاه تهران، برقراری و توسعه ارتباط بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر ارمنستان را موجب گسترش تعامل نخبگان ایرانی و ارمنستانی و حاصل شدن فواید چندجانبه برای دو کشور دانست.