چهارشنبه بیستم بهمن ماه، همزمان با سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، برگزاری همایش بین‌المللی دو روزه «ایران و ارمنستان؛ از گذشته تاریخی تاکنون»، با قرائت پیام‌های وزرای خارجه دو کشور و جاثلیق گارگین دوم رهبر دینی ارامنه و با حضور اندیشمندانی از ایران و ارمنستان و کشورهای دیگر آغاز شد.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، سفرای سابق ایران در جمهوری ارمنستان و نیز سفرای ارمنستان در تهران نیز در پیام‌هایی، به مهم‌ترین دستاوردها و مسائل دوره مسئولیت خود پرداخته‌اند.

جناب آقای ظهوری سفیر کشورمان در ارمنستان در سخنرانی خود در همایش، دیدگاه‌های کشورمان درباره وضعیت روابط با ارمنستان و ضرورت‌های پیش رو را تشریح کردند. آقای آرسن آواگیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران نیز، پیامی در این خصوص ارسال کرده‌اند که در همایش قرائت شد.

همزمان با برگزاری همایش، نمایشگاه اسناد مناسبات دو کشور نیز در محل آکادمی ملی علوم ارمنستان برگزار می‌شود.

شایان ذکر است که پس از فراخوان دریافت مقالات درباره روابط ایران و ارمنستان، ده‌ها مقاله در این باره دریافت شد که پس از انجام داوری، بیش از سی مقاله در سه بخش، برای ارائه در همایش و انتشار در مجله آکادمی علوم ارمنستان تعیین شده است.

سخنرانی‌های علمی عصر روز چهارشنبه به موضوع «تاریخ و روابط بین‌المللی» اختصاص دارد و دو پنل روز پنج‌شنبه به موضوعات فرهنگی و تاریخی اختصاص دارد.

بازدید از موزه ماتناداران و دیدار با سفیر کشورمان در محل سفارت از جمله دیگر برنامه‌های شرکت‌کنندگان در این همایش است.