نارینه گریگوریان که با نمایش «ساکو اهل لورتسی» در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است می‌گوید امسال سی‌امین سال رابطه دیپلماتیک ایران و ارمنستان است و او بسیار خوشحال است که یکی از همسایگان کشورش، ایران است.

 

به گزارش ستاد خبری، «ساکو اهل لورتسی» نام نمایشی است که براساس متنی از هوانس تومانیان، شاعر، داستان‌نویس و فعال ادبی و اجتماعی برجسته ارمنی، به کارگردانی نارینه گریگوریان از کشور ارمنستان در دومین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت.

 

نارینه گریگوریان در مورد محتوای این اجرا گفت: «من این را نشان می‌دهم که ما چه چیزی به بچه‌هایمان می‌دهیم و در مقابل چه چیزی از آن‌ها می‌گیریم؛ داستان‌های وحشتناکی که برای بچه‌هایمان تعریف می‌کنیم، فیلم‌های نگران‌کننده‌ای که به آن‌ها نشان می‌دهیم و... که شاید همان لحظه نتیجه آن را نبینیم اما زمانی که بزرگ شوند قطعا عواقبش را احساس خواهند کرد. در مجموع من خشونتی را نشان می‌دهم که ما از کودکی به فرزندان‌مان می‌آموزیم. این نمایش القاکننده ترسی است که آرام‌آرام در وجود ما رخنه می‌کند و نتایج آن به مرور زمان آشکار می‌شود و من تلاش کردم این مسئله را با ترفندهای گوناگون نشان دهم.»

 

او در مورد استفاده از متن هوانس تومانیان نیز توضیح داد: «امسال صد و پنجاهمین سالگرد تولد هوانس تومانیان است و ایده کار از آن‌جا متولد شد که در اوکراین کار نیکلای گوگول را می‌دیدم، گوگول متنی در مورد اجنه دارد و زمانی که من آن را تماشا کردم به خاطر آوردم که ما هم در ارمنستان چنین قصه و چنین فضایی داریم که ترس، وحشت و سایه‌ها را القا می‌کند و این نمایش در آن لحظه برایم متولد شد.»

 

گریگوریان که در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۵) در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «پرواز بر فراز شهر» به ایران آمده بود در مورد زمان شکل‌گیری نمایش «ساکو اهل لورتسی» نیز گفت: «نمایش «ساکو اهل لورتسی» در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت اما متاسفانه کرونا از همان زمان شروع شد و دست و پای ما را بست. درنتیجه این اولین سفر بین‌المللی نمایش ماست و بعد از ایران به روسیه و اوکراین خواهیم رفت، چرا که دوست داشتم این کار را به قضاوت تماشاگران خارجی بگذارم.»

 

او در پایان گفت: «امسال سی‌امین سال رابطه دیپلماتیک ایران و ارمنستان است و من بسیار خوشحالم که یکی از همسایگان‌مان ایران است و احساس خوشحالی بسیاری می‌کنم که چنین همسایه‌ای داریم.»

 

«ساکو اهل لورتسی» دوشنبه ۱۸ بهمن، طی دو نوبت ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۵۰ دقیقه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت.

 

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۴ تا ۲۶ بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری و اخبار آن در سایت fitf.ir در دسترس است.