نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان با اشاره به دستاوردهای سفر هیاتی از نمایندگان مجلس به ارمنستان در حوزه توسعه مبادلات اقتصادی، سیاسی و انرژی، گفت: امکانات فراوانی در منطقه وجود دارد که کشور ارمنستان یکی از فرصت‌های بی بدیل برای خنثی کردن تحریم‌ها است.

آرا شاوردیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر هیاتی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کشور ارمنستان، گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان به همراه تعدادی از نمایندگان، اخیرا سفری به این کشور داشتند. در این سفر با رهبر ارامنه کل جهان دیدار کردیم و در کنار آن با رئیس مجلس، گروه دوستی، کمیسیون امنیت و دفاع و اقتصادی ارمنستان نیز نشست خوبی داشتیم.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال ایران در مجلس شورای اسلامی افزود: در سفر به ارمنستان به همراه آقای احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و سفیر ایران در ارمنستان با دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان دیداری داشتیم، ماحصل این دیدارها تاکید  بر گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و حتی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بود.

وی با اشاره به قدمت همسایگی دو کشور ایران و ارمنستان، یادآور شد: با وجود فراز و نشیب‌هایی که دو کشور داشتند، ارمنستان یکی از  پانزده کشور همسایه ماست که در مجامع بین‌المللی حضور فعال دارد و همیشه به نفع جمهوری اسلامی ایران در رأی گیری‌ها شرکت می‌کند لذا برای ما قوت قلب است.

شاوردیان در ادامه اظهار کرد: همچنین درباره توسعه اقتصادی مباحثی مطرح شد، موانعی در داخل و در بعضی از وزارتخانه‌های ما وجود دارد که بخشی ناشی از سوء تفاهمات بود و با گفت‌وگوهایی که داشتیم، رفع شدند تا تبادل تجاری بین دو کشور افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: توسعه روابط دو کشور و تقویت کریدور جنوب به شمال که از اقیانوس هند، دریای عمان و چابهار به سمت استان‌های آذربایجان غربی و شرقی می‌آید و از ارمنستان به سمت گرجستان، دریای سیاه و مرکز اروپا می‌رسد، تاکید شد. مقرر شد به کمک پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی این مسیر را توسعه و توسعه صادرات از طریق ارمنستان به اتحادیه اوراسیا و اروپا را افزایش دهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با یادآوری دیدارهایی که با مسئولان کشور ارمنستان داشته اند، افزود: در حوزه انرژی نیز مباحث خوبی پیرامون تبادلات و تهاتر عنوان شد از جمله بر افزایش صادرات گاز تاکید شد البته رئیس جمهور نیز در سفر به تاجیکستان در خصصو صادرات انرژی و تبادل انرژی بین ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان صحبت کرد تا ما بتوانیم نیاز برق و گاز مناطق شمال و شمال شرقی کشورمان را از ترکمنستان و ارمنستان تامین کنیم.

وی تصریح کرد: همانطور که رئیس جمهور در اجلاس سازمان اکو گفته است، با تبادلات انرژی بین ایران و همسایگان شمالی می‌توانیم برق مورد نیاز خود را در فصل گرما از طریق ارمنستان و ترکمنستان و گاز مورد نیازمان را از ترکمنستان در فصل سرما تامین کنیم.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: سفر نمایندگان به ارمنستان و دستارودهایی که به خصوص در حوزه انرژی داشت قطعا در بی اثر کردن تحریم ها کمک بسیاری می‌کند. امکانات فراوانی در منطقه وجود دارد که کشور ارمنستان یکی از فرصت‌های بی بدیل است و به کمک آنها می‌توانیم به خنثی کردن تحریم‌ها سرعت ببخشیم.