با حضور رئیس شورای شهر اصفهان، شهردار کل و مدیر شهرداری منطقه 5 اصفهان و دیگر مدیران شهری مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای ارامنه و مراسم افتتاحیه تزئینات و نورپردازی خیابان کلیسای وانک انجام شد.

به گزارش روابط عمومی خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، در آستانه سال نو میلادی و ولادت عیسی مسیح، مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای ارامنه 8 سال دفاع مقدس، با حضور محمد نور صالحی رئیس شورای شهر اصفهان، علی قاسم زاده شهردار کل اصفهان، احمد رضائی شهردار منطقه 5 اصفهان و تنی چند از مدیران شهری، اسقف سیپان کاشچیان پیشوای مذهبی، گقارد منصوریان نایب رئیس مجمع نمایندگان، ورژ درماردیروسیان رئیس شورای خلیفه گری و ساکو درآوانسیان عضو هیئت مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران روز گذشته (7 دی ماه)، در آرامستان ارامنه اصفهان و در جوار بنای یادبود شهدا انجام گردید.

در ابتدای این مراسم سرود ملی جمهوری اسلامی توسط گروه رزم نوازان سپاه صاحب الزمان اصفهان نواخته شد، سپس آئین مذهبی به رهبری اسقف سیپان کاشجیان به اجرا در آمد و در پایان با نوای مارش نظامی، مراسم نثار گل به بنای یادبود شهدا انجام گردید.

مراسم افتتاحیه تزئینات و نورپردازی خیابان کلیسای وانک که توسط شهرداری منطقه 5 اصفهان اجرا گردیده، بعد از ظهر همان روز انجام شد و پس از آن هیئت میهمان با اسقف سیپان کاشجیان و هیئت مجمع نمایندگان، شورای خلیفه گری و هیئت مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران در کلیسای وانک دیدار و گفت و گو کردند.

در ابتدا محمد نور صالحی مسرت خود را از حضور در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای ارامنه و همچنین مراسم دیدار با اسقف و دیگر مسئولان خلیفه گری اعلام نموده و گفت: "مجموعه مراسم انجام گرفته حاکی از همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف در اصفهان و کل ایران است. بخصوص جامعه ارامنه در طی حضور چهارصد ساله خود در شهر اصفهان، با هموطنان مسلمان خود زندگی برادرانه و دوستانه ای داشته اند".

وی ابراز امیدواری نمود که این زندگی مسالمت آمیز سالیان سال ادامه داشته باشد و با الگو قرار گرفتن این همزیستی برای تمامی دنیا و همچنین در سایه تعالیم حضرت عیسی و حضرت محمد جهانی عاری از خشونت و کشتار و همچنین تبعیض نژادی و دینی ایجاد شود.  

رئیس شورای شهر اصفهان در پایان سخنان خود سال نو میلادی و ولادت عیسی مسیح را به پیشوای مذهبی، مسئولان خلیفه گری و تمامی مسیحیان و جهانیان تبریک گفته و از خداوند متعال خواهان سالی جدید توام با صلح و دوستی و تندرستی گردید.

در این دیدار علی قاسم زاده شهردار کل اصفهان نیز فرا رسیدن میلاد عیسی مسیح و آغاز سال نو را تبریک گفته و ابراز امیدواری کرد که پیوند ادیان موجود در ایران الگویی برای جهانیان باشد.

در ادامه اسقف کاشجیان با اشاره به نورپردازی خیایان کلیسای وانک، آن را نمادی از روشنایی در مسیری دانست که در سال های آینده طی خواهد شد و منجر به مودت و دوستی و همکاری های جدید خواهد شد.

همچنین رئیس شورای خلیفه گری نیز از حضور میهمانان در مراسم تکریم شهدای ارامنه و تشریف فرمایی در کلیسای وانک و همچنین مراسم افتتاحیه نورپردازی خیابان کلیسای وانک تشکر و قدردانی نمود.

وی حضور مدیران عالی رتبه شهری در کلیسای وانک را مبین این حقیقت دانست که تفاوتی بین شهروندان چه از نظر اعتقادی و چه از نظر حقوقی وجود ندارد و تمامی سعی و کوشش مسئولین در جهت فراهم نمودن وسایل رفاه و آسایش و شادی برای همشهریان می باشد.

رئیس شورای خلیفه گری از مدیریت منطقه 5 شهرداری اصفهان جهت همکاری با این شورا در تمامی عرصه ها و همچنین فعالیت سال های اخیر در منطقه جلفا که منجر به زیباسازی محله و ایجاد امکانات رفاهی برای مردم این محله شده است، تشکر ویژه ای نمود.

مراسم فوق با اهدای هدایایی توسط طرفین به یکدیگر پایان رسید و پس از آن میهمانان از کلیسای هوسپ آرماتاتسی، موزه خاچادور گساراتسی و موزه مردم شناسی کلیسای وانک بازدید کردند. همچنین علی قاسم زاده دفتر یادبود موزه خاچادور گساراتسی را امضا کرد.