به اطلاع هموطنان گرامی و دیگر مسافران به مقصد مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران می‌رساند که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران، شرایط اعتبار گواهی واکسن کووید-19 را به شرح ذیل اعلام کرده است:

1-    وجود رمزینه پاسخ سریع (QR code) که امکان راستی‌آزمایی داشته باشد

2-    درج مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی یا شماره گذرنامه برای مسافرین خارجی در کارت واکسن

3-    درج نوع واکسن و تعداد نوبت‌های دریافتی و تاریخ دریافت هر نوبت به تفکیک در کارت واکسن

شایان ذکر است که در صورتی که موارد مندرج در بندهای دوم و سوم از طریق رمزینه پاسخ سریع (QR code) قابل مشاهده باشد، نیاز به درج آن در کارت فیزیکی نیست.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی جمهوری اسلامی ایران، کلیه واکسن‌های موجود در فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت (Emergency Use Listing) شامل واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، کویشیلد، جانسون جانسون، سینوفارم، سینواک و بهارات و همچنین واکسن‌های ثبت شده در جمهوری اسلامی ایران قابل قبول هستند. در مورد سایر واکسن‌ها که در فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت قرار ندارند، بر مبنای تفاهم دو کشور عمل خواهد شد.

همچنین به استحضار می‌رساند که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در خصوص پذیرش مسافران در مرزهای جمهوری اسلامی ایران، کلیه افراد بزرگتر از 12 سال، حین ورود از مبادی مرزی رسمی، ملزم به رعایت موارد ذیل هستند:

1)     برای اتباع ایرانی و خارجی لازم است که نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر در آزمایشگاه‌های معتبر که از زمان صدور نتیجه آزمایش کمتر از 72 ساعت گذشته باشد، ارائه شود.

2)     برای اتباع خارجی، ارائه گواهی واکسیناسیون که حداقل دو هفته از زمان تزریق نوبت دوم گذشته باشد، لازم است. برای اتباع ایرانی که واکسن دریافت نکرده‌اند یا واکسیناسیون آنها ناقص است، در بدو ورود آزمایش پی‌سی‌آر مجدد با دریافت هزینه آن انجام خواهد شد.

3)     انجام مراقبت سندرمیک در بدو ورود برای همه مسافرین انجام خواهد شد.