در آستانه سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ارمنستان موزه ماتنادارن ایروان عصر روز پنجشنبه چهارم آذرماه شاهد برگزاری برنامه باشکوه رونمائی از جلد پنجم کتاب فرامین فارسی ماتناداران و افتتاح نمایشگاه هنر قاجار بود.

به گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، در آغاز این مراسم که با حضور جناب آقای ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، سیدحسین طباطبائی رایزن فرهنگی سفارت و شمار زیادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر برگزار شد، واهان دِر غوندیان رئیس موزه ماتناداران با اشاره به در پیش بودن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ارمنستان به معرفی ابتکار مشترک موزه ماتنادارن و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با عنوان «روزهای فرهنگ ایران در ماتنادران» پرداخت و افزود: این روزهای فرهنگی را با برگزاری دوره آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی که با مساعدت رایزنی فرهنگی و با حضور استاد ملکیان به خوبی انجام پذیرفت آغاز کردیم و امروز خوشحالیم که با دو رویداد همزمان برنامه‌ای دیگر از «روزهای فرهنگ ایران در ماتناداران» را برگزار می‌کنیم.

وی سپس به معرفی اجمالی مجموعه فرامین فارسی ماتناداران که به همت خانم کریستینه کوستیکیان تهیه و تدوین شده است و پنجمین جلد آن رونمائی شد پرداخت و نیز به اختصار نمایشگاه هنر قاجار در ماتنادران را معرفی نمود.

در ادامه برنامه خانم کریستینه کوستیکیان به بیان تاریخچه تدوین و فهرست‌نگاری فرامین فارسی ماتناداران پرداخت و ضمن تمجید از زنده‌یاد پروفسور پاپازیان که مبتکر این طرح پژوهشی بوده است، مراحل ادامه کار آن مرحوم را تا به امروز و انتشار پنجمین جلد از این مجموعه تشریح کرد.

آقای ظهوری سفیر کشورمان در ارمنستان سخنران بعدی این برنامه بود که ضمن تشکر از همه سازمان‌دهندگان این کار ارزشمند، بازخوانی تاریخ روابط دو کشور دوست و همسایه را از ضروریات عصر حاضر خواند و ارزش تلاش پژوهشگران و دانشمندانی که در این مسیر به آفرینش‌های علمی می‌پردازند را غیرقابل توصیف خواند. سفیر کشورمان ابراز امیدواری کرد با تداوم این فعالیت‌ها از تحریف واقعیات تاریخی جلوگیری شود و حقایق رویدادهای گذشته این منطقه در اختیار نسل کنونی و نسل‌های آینده قرار گیرد.

 خانم ایوِت تاجاریان پژوهشگر هنر ایران و مبتکر و مجری نمایشگاه هنر قاجاری در ماتناداران به اختصار مراحل تهیه، مستندنگاری و آماده‌سازی آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است را برشمرد و آن را حاصل بیش از چهار سال تلاش مستمر در جهت گزینش مناسب‌ترین آثار موجود در موزه و شماری از آثار مجموعه شخصی خود خواند.

 سپس نمایشگاه هنر قاجار در ماتناداران توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، رئیس موزه ماتنادارن و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان افتتاح شد.

با افتتاح نمایشگاه هنر قاجار در ماتناداران که با حضور جمع زیاد علاقه‌مندان و استقبال گسترده رسانه‌های ارمنستان همراه بود، علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایران می‌توانند با نمونه‌هائی از هنر، فرهنگ، آداب و رسوم ایرانیان در عصر قاجار آشنا شوند. این نمایشگاه قریب به یک سال در موزه ماتناداران ایروان دایر خواهد بود.