به گزارش ایرنا، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: این استان در آمادگی کامل برای پذیرش گردشگران خارجی به‌منظور سفر ایمن و با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی بسر می‌برد و آموزش‌های لازم در این زمینه به واحدهای مختلف ارائه شده است.

حیدر صادقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش‌های مختلف گردشگری در استان ازجمله حدود ۴۲۰ آژانس مسافرتی و واحدهای اقامتی، بومگردی و سنتی آمادگی کامل برای پذیرش گردشگران خارجی را در روزهای آینده و بر اساس پروتکل‌های تعریف‌شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارتخانه میراث فرهنگی دارند.

وی با تأکید بر اینکه این آمادگی در طیف وسیع و متنوع خدمات گردشگری استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: بازارهای هدف در این زمینه اولویت‌بندی شده و لازم است گردشگران برای داشتن سفری ایمن از طریق ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری مجاز که ملزم به رعایت پروتکل‌های سفر هوشمند هستند، اقدام کنند.

صادقی بابیان اینکه کارکنان آژانس‌های گردشگری و اقامتگاه‌ها و راهنمایان تورهای مسافرتی آموزش‌های لازم و به‌روز را با توجه به شرایط کرونایی گذرانده‌اند و تجهیزات موردنیاز فراهم‌شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به پروتکل‌های سفر هوشمند که از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی اعلام‌شده است راهنمایان تورهای گردشگری و هتلداران می‌دانند که چگونه یک تور را به‌منظور داشتن سفری ایمن، مدیریت کنند.

وی گفت: معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در سفری که این هفته به اصفهان داشت از بازگشایی برخی مرزها به‌صورت محدود برای مقاصد گردشگری و با موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد که روزنه امیدی برای صنعت گردشگری کشور است.

صادقی اضافه کرد: بر این اساس، آژانس‌های مسافرتی و واحدهای اقامتی می‌توانند در کنار وزارت امور خارجه قرار بگیرند تا گردشگرانی که قصد ورود به کشورمان دارند بتوانند از طریق نهادهای رسمی و مجاز اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سفر علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اصفهان یک الگوی موفق همکاری نهادهای متولی گردشگری و بخش خصوصی معرفی شد، تصریح کرد: در این الگو، همکاری مشترک بین اداره کل میراث فرهنگی، اتاق بازرگانی، شهرداری، شورای خلیفه‌گری ارامنه و مردم محلی با رونمایی از ۲۰۰ ویدئوی کوتاه و یک‌دقیقه‌ای " داستان‌های ناگفته اصفهان " متجلی شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بابیان اینکه مقرر شد این الگو به‌عنوان یک نمونه موفق در سطح ملی معرفی شود، افزود: ساخت چنین ویدئوهای کوتاه به ایجاد تحول در بخش تبلیغات و بازاریابی گردشگری کشور منجر می‌شود.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی ازجمله اتاق بازرگانی این کار را در جهت ایفای نقش مسوولیت اجتماعی خود انجام داده است، خاطرنشان کرد: این ویدئوها با همکاری وزارت امور خارجه به روش‌های مختلف ازجمله شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

صادقی با اشاره به اینکه امروزه توسعه صنایع، فروش بهتر کالاها و بهبود فضای کسب‌وکار از طریق ارتقای صنعت گردشگری میسر می‌شود، تأکید کرد: بسیاری از صنایع، کار معرفی محصولات خود را از طریق گردشگری انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با استاندار اصفهان علاوه بر بررسی برنامه‌های ملی و بین‌المللی، موضوع مرکز جهانی گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد که به ابتکار ایران به سازمان جهانی گردشگری پیشنهادشده و اصفهان با توجه به ظرفیت‌ها و نقاط قوتی که دارد، یکی از گزینه‌های آن است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری درباره انتخاب مرکز جهانی گردشگری و صنایع‌دستی در سطح ملی انجام می‌شود، ادامه داد: همچنین در سفر معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به اصفهان موانع و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری با حضور نمایندگان این بخش  قرار گرفت و اعلام شد که به‌منظور تسهیل فضای کسب و کار در این حوزه، مشوق هایی تدوین شده است.

صادقی گفت: به‌عنوان مثال اگر سرمایه گذاران به احیای بناهای تاریخی با هدف گردشگری بپردازند، هزینه‌های مرمت بنا به‌عنوان آورده متقاضی، جزو مالیات و هزینه‌های آب، برق و گاز مطابق با تعرفه های فرهنگی محاسبه می‌شود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بومگردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت دارد.

بخش گردشگری این استان در دوران شیوع ویروس کرونا متحمل خسارت مالی حداقل چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده است.