روز چهارشنبه 21 مهر 1400، خلیفه گری اصفهان و جنوب ایران میزبان آندریاس آییبی، رییس پارلمان سوئیس و هیأت همراهشان شد.

در طی این دیدار، اسقف سیپان کاشجیان، پیشوای مذهبی ارامنه‌ی اصفهان و جنوب ایران، ضمن اشاره به احترام و آزادی‌هایی که ارامنه در ایران برخوردار هستند، فرمودند: ارامنه اصفهان در تاریخ چهارصد ساله سکونت خود در این شهر دارای مدارس، کلیساها و اماکن خاص خود می‌باشند.

ایشان با اشاره به تحریم ها و محدودیت‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران ابراز نمودند، گرچه ادعا می شود که این تحریم‌ها بر علیه دولت جمهوری اسلامی ایران است، اما در حقیقت بر ضد مردم ایران اعمال گردیده و فشار و مشکلات عدیده ای بر هموطنانمان تحمیل کرده است. وی همچنین در مورد بحران آب در فلات مرکزی ایران و با اشاره به کمبود آب در مرکز کشور از رییس مجلس ملی سوییس و متخصصان آن کشور برای رفع این مشکل دعوت به همکاری نمودند.

رییس مجلس ملی سوییس نیز با بیان این که موافق تحریم ها علیه ایران نیست، نسبت به رفع این تحریم ها  و همکاری همه جانبه این دو کشور اظهار امیدواری کردد و افزودند: ما در سوییس به چهار زبان مختلف تکلم می‌کنیم و اینکه جامعه ارمنی ایران به زبان مادری خود به آزادی تکلم می‌کنند و برای زبان خود ارزش قائلند که این موضوع باعث خوشحالی است.

در پایان، هدایایی به رسم یادبود از طرف خلیفه گری ارامنه به رییس مجلس ملی سوییس اهدا گردید و پس از آن میهمانان از کلیسای هوسپ آریماتاتسی مقدس و موزه های خاچاطور گساراتسی و مردم‌شناسی ارمنیان جلفای نو بازدید کردند.