نمایشگاه عکس کلیساهای ارامنه در ایران با عنوان " ایران پر گهر" شب گذشته- چهارم خرداد ماه- به شکل مجازی در نگارخانه کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الله ایوبی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران در برنامه زنده اینستاگرامی که به مناسبت افتتاحیه این نمایشگاه برگزار شده بود، اظهار کرد: ارامنه بخشی از تاریخ پر افتخار این سرزمین هستند و نام آنها در کتیبه بیستون آمده است. کلیساهایی که امروزه به تماشای آنها می‌رویم، علاوه بر زیبایی، نماد ارتباط تاریخی بین دو ملت است.

وی افزود: در تاریخ ایران سلسله‌های مختلفی به وجود آمد و از بین رفت. برخی از این سلسله‌ها تمام آثار گذشتگان را از بین می‌بردند، اما همه آنها کلیساها را حفظ کردند. در واقع همه پادشاهان در این امر هم داستان بودند که میراث ارامنه باید در ایران حفظ شود.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، ادامه داد: آثار بازسازی و مرمت سلسله‌های مختلف در تمام کلیساها دیده می‌شود و امروز نیز وزارت میراث فرهنگی تلاش فراوانی برای نگهداری و ثبت ملی کلیساها انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد ایرانیان تلاش بسیاری برای حفظ میراث ارامنه که بخشی از تاریخ این کشور هستند انجام داده است.

ایوبی اضافه کرد: البته این خدمات متقابل بوده است، چراکه ارامنه ایران نیز خدمات فراوانی برای فرهنگ ایرانیان انجام داده اند، برای مثال ارامنه در عرصه سینما پیشتاز هستند و از زمانی که صنعت سینما وارد ایران شده است اولین تهیه کنندگانی بودند که نخستین فیلم‌ها را ساختند.

وی تصریح کرد: ارامنه سرمایه گذاران ارزشمندی بودند که سینمای ایران را به حرکت در آوردند و فیلم‌های متعددی ساختند؛ به ویژه اینکه برخی از سالن‌های سینمای ایران را ارامنه ساختند. بنابراین صنعت سینمای ایران مرهون زحمت ارامنه ایران است. در عرصه موسیقی نیز لوریس چکناواریان را داریم که در ترویج و توسعه موسیقی کلاسیک و سنتی ایران نقش داشته است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران خاطر نشان کرد: همبستگی که در ایران میان ارمنیان و ایرانیان وجود دارد، در خارج از مرزها نیز وجود دارد، چراکه ارتباط ایرانیان و ارمنیان پیوندی عمیق است که ریشه در تاریخ دارد.

همزیستی ایرانیان و ارامنه ملاطفت آمیز است

روبرت بگلریان، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اینکه سلسله نمایشگاه‌های یونسکو ایران با کلیسای ارمنیان شروع می‌شود، بسیار مغتنم است؛ هم از حیث اینکه آفرینندگان این کلیساها هنرمندان و فرهنگ و تمدنی بوده که اشتراکات بسیاری با ایرانیان دارد و هم از این نظر که مردم و دولتمردان ایران عزیز همیشه در حفظ این آثار کوشیده اند.

وی افزود: در این مقطع زمانی که شاهد تلاطم‌های گسترده ای در خاورمیانه هستیم، به ویژه اینکه می‌بینیم در کشورهای همسایه مسیحیان و دیگر ادیان را سرکوب می‌کنند و باعث کشته یا مهاجر شدن آنها می‌شوند، چنین کاری اهمیت دارد. ایران یک تمدن و فرهنگ دوست خوی است که به ما کمک می‌کند تا هنوز هم در این منطقه فرهنگ مشترک ایرانیان و ارمنیان را به منصه ظهور برسانیم.

نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سابقه دیرین رابطه میان ایرانیان و ارمنیان در گستره‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، تاریخی با همه فراز و نشیب‌هایی که داشته، سلسله‌ای از دوستی، مودت و آفرینندگی است. همواره تاکید کرده ام آنچه که ایرانیان و ارمنیان را به یکدیگر پیوند می‌دهد، گذشته از ریشه‌های عمیق تاریخی، ویژگی‌های انسانی است که در ادیان و فرهنگ مشترک این دو ملت وجود دارد.

بگلریان خاطر نشان کرد: همیشه گفته ام که همزیستی ما با ایرانیان مسالمت آمیز نیست، بلکه ملاطفت آمیز است. این دوستی از دل مردم بر می‌خیزد و نمود آن در عملکرد حکومت‌ها دیده می‌شود. این معماری‌ها و بناها نمود دوستی است به ویژه اینکه توانسته ایم آن را ماندگار کنیم.

کلیسای وانک اصفهان در میراث جهانی یونسکو ثبت می‌شود

رودیک یارالیان، کاردار موقت جمهوری ارمنستان در ایران در ادامه گفت: به خاطر حسن برخورد در قبال یادمان‌های فرهنگی ارمنیان، مراتب قدردانی سفارت ارمنستان را خدمت مقامات و مسئولان محترم ایران اعلام کنم؛ حسن نیت و برخوردی که می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای منطقه باشد.

وی افزود: اختصاص بودجه دولتی از سوی مقامات دولت ایران برای محافظت و مرمت آثار فرهنگی ارمنیان در این سرزمین، اقدامی بی نهایت تحسین برانگیز و شایان قدر دانی است.

کاردار موقت جمهوری ارمنستان در ایران با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایرانیان و ارمنیان، تصریح کرد: این اشتراکات سابقه دیرینه داشته و کارنامه‌ای به قدمت قرن‌های متمادی دارد. ریشه این اشتراکات به دوره هخامنشیان باز می‌گردد.

یارالیان اضافه کرد: حوادث و تحولات تاریخی فراوانی را می‌توان علت پیدایش و شکل گیری جوامع ارمنی در ایران دانست. از میان این علل می‌توان به حمله اعراب و ترکان سلجوقی، یورش مغول و حتی فروپاشی دولت‌های ارمنی اشاره کرد.

کاردار موقت جمهوری ارمنستان در ایران اظهار کرد: ارمنیان از همان ابتدای اقامت در ایران به واسطه سخت‌کوشی، مهارت و استعدادهایی که داشتند، جایگاه ویژه ای در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی برای خود کسب کردند. به موازات این امر برای اینکه بتوانند هویت خود را حفظ کنند، نهادهای مختلفی از قبیل مدرسه، کلیسا و مراکز فرهنگی را تأسیس کردند.

یارالیان با بیان اینکه "در مورد نقش، تأثیر و جایگاه میراث ارمنیان در ایران می‌توان سخنان فراوانی گفت" افزود: بحث ثبت کلیسای وانک جلفای اصفهان به عنوان میراث جهانی در یونسکو موضوعی است که به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران هم اکنون در دست اقدام است. این موضوع مایه مباهات و افتخار است.

گفتنی است، این عکس‌ها از سوی ابراهیم خادم بیات گرفته شده است و روایتی تصویری از سه کلیسای مریم مقدس (زور زور) در ماکو، تادئوس مقدس (قره کلیسا) در شمال شرقی شهرستان چالدران و استفانوس مقدس (سنت استپانوس) در غرب شهر جلفا است. در کنار این سه کلیسا تصاویری از کلیسای چوپان (آندره ورتی مقدس) در جلفا نیز در نگارخانه مجازی کمیسیون ملی یونسکو ایران به آدرسgallery.irunesco.org به نمایش در می‌آید.