آبادان - ایرنا - آرامستان ارامنه آبادان واقع در منطقه «شطیط» این شهرستان که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده به دلیل بی توجهی رو به ویرانی است.

به گزارش ایرنا تخریب برخی قبرهای این آرامستان در سالهای گذشته همچنین انباشت آب راکد در اطراف آن به تهدیدی جدی برای آرامستان ارامنه آبادان تبدیل شده اند.

از سویی انتشار شایعه ای در سالهای گذشته مبنی بر وجود آثار عتیقه و تاریخی در این قبرستان موجب تخریب برخی قبرها از سوی سارقان شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان در خصوص اثر ملی آرامستان ارامنه گفت:در سال ۱۳۹۸ با هماهنگی سازمان منطقه آزاد اروند اعتباری صرف دیوار کشی محوطه آرامستان ارامنه آبادان شد.

جمال عامری‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی از این مکان بازدید و مشکلات آن را پایش می‌کنند.

وی افزود:این آرامستان چیزی برای سرقت ندارد و فیلم پخش شده در فضای مجازی مبنی بر سرقت از این محل مربوط به چند سال پیش است.

آرامستان ارامنه آبادان حدود سال ۱۹۳۰ میلادی احداث شده است.

بررسی بقایای یادمان‌های این آرامستان نشان می دهد بعد از سال ۱۳۶۰ جسدی در این قبرستان دفن نشده است.

آرامستان ارامنه آبادان در ۱۰ دی ماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۰۴۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

۱۱۰ اثر و ابنیه تاریخی آبادان در فهرست میراث فرهنگی ایران ثبت شده است و حدود ۲۵۰ اثر و ابنیه تاریخی دیگر شرایط لازم برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی کشور را دارند.