هزاران نفر روز شنبه ۴ اردیبهشت (۲۴ آوریل) در ایروان، پایتخت ارمنستان، در یکصد و ششمین سالگرد تبعید و کشتار ارمنی‌ها در دوران امپراتوری عثمانی که از آن به عنوان «نسل‌کشی» یاد می‌کنند تظاهرات کردند و پرچم‌های ترکیه و جمهوری آذربایجان را به آتش کشیدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، تاکنون و در کنار پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، ۳۲ کشور و یا پارلمان، از جمله پارلمان اتحادیه اروپا، کشتار ارامنه در امپراتوری عثمانی را بعنوان نسل‌کشی به رسمیت شناخته‌اند.

تظاهرات ۱۰ هزار نفری «مشعل» امروز ایروان را در برگرفت. آنچه در تظاهرات امسال خشم شهروندان ارمنستان به ترکیه، نزدیکترین متحد جمهوری آذربایجان را دو چندان کرده، جنگ اخیر بر سر قره‌باغ است. باکو در این جنگ به مدد حمایت تمام عیار و پهپادهای ترکیه توانست بخش‌های وسیعی از مناطق خود در قره‌باغ را که ارمنستان حدود ۳۰ سال پیش به تصرف خود در آورده در اختیار و تحت حاکمیت خود درآورد.

بنا به برخی منابع، حدود ۶۰۰ هزار تا یک و نیم میلیون ارمنی حد فاصل سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۲۳میلادی در دوران امپراتوری عثمانی کشته شدند. ترکیه کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول از سوی امپراتوری عثمانی را می‌پذیرد اما شمار کشته‌شدگان را بسیار کمتر می‌داند و این رویداد را نه یک نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده بلکه جزو پیامدهای طبیعی جنگ برمی‌شمارد.