کاخ سفید اعلام کرد، بایدن امروز، شنبه "نسل‌کشی ارامنه" در دوران امپراتوری عثمانی را به رسمیت شناخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا جمعه به رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای گفته بود که قصد دارد تا قتل‌عام ۱۹۱۵ ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی را به عنوان "نسل‌کشی" به رسمیت بشناسد و این احتمالا ضربه دیگری به روابط متزلزل میان این دو متحد عضو ناتو وارد می‌کند.

این تماس همچنین یک روز پیش از روز یادبود ارامنه صورت گرفت.

بایدن با این تصمیم از سنت چندین دهه بیانیه‌های ملاحظه‌کارانه کاخ سفید که پیشتر این تحولات دوران جنگ جهانی اول را "شر بزرگ" توصیف کرده بود، دوری کرد.

در بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده است: «در ۲۴ آوریل ۱۹۱۵، یک میلیون و پانصد هزار ارمنی توسط امپراتوری عثمانی قتل عام شدند. هر سال در این روز،‌ ما کسانی که در نسل کشی ارامنه در دوران عثمانی کشته شدند را یادآوری می‌کنیم تا بار دیگر بر تعهد خود برای جلوگیری از چنین رویدادی تاکید کنیم».

برخی کشورها در سال‌های گذشته، ادعا کردند که امپراتوری عثمانی در جنگ اول جهانی مرتکب کشتار ارامنه شده و از آن به عنوان نسل‌کشی یاد کرده‌اند. این در حالی است که ترکیه قویا هرگونه ادعای نسل‌کشی ارامنه را رد کرده و به رسمیت شناختن این موضوع را خصمانه دانسته است.

ترکیه که یکی از متحدان اصلی آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به شمار می‌آید، بارها به واشنگتن درباره برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه هشدار داده و اعلام کرده که این حادثه بخشی از درگیری‌ها در جریان جنگ جهانی اول بوده است.