جناب آقای ظهوری سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی در ارمنستان روز سه‌شنبه، 24 فروردین ماه مرداد از استان شیراک در شمال غرب ارمنستان بازدید و با مقامات محلی از جمله آقای‌هاروتونیان استاندار شیراک و آقای بالاسانیان شهردار گیومری دیدار و از مدرسه شماره شش گیومری و نیز گمرک گیومری بازدید کرد.

در ملاقات سفیر کشورمان با استاندار شیراک، آقای‌هاروتونیان با ارائه توضیحاتی در خصوص موقعیت و امکانات استان شیراک از جمله جایگاه فرهنگی استان، فعالیت فرودگاه بین‌المللی گیومری، عبور قطار از این استان و دسترسی به گرجستان، سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش گردشگری و اجرای بخشی از مسیر جاده شمال – جنوب ارمنستان در این استان، بر آمادگی مقامات محلی برای حمایت از گسترش روابط با ایران تاکید کرد.

آقای ظهوری پس از تبریک گفتن موفقیت ورزشکاران وزنه‌بردار ارمنی در مسابقات قهرمانی اروپا، ارتباطات بین شهرها و استان‌های ایران و ارمنستان به عنوان عاملی برای کمک به توسعه روابط دوجانبه در حوزه‌های گوناگون را مورد اشاره قرار دارد. ایشان با یادآوری تلاش سفارت جمهوری اسلامی در ارمنستان برای گسترش روابط استان‌ها و شهرهای مختلف ایران با طرف‌های ارمنی در قالب همکاری استان‌ها و خواهرخواندگی شهرها، بر ضرورت افزایش شناخت متقابل با استان شیراک و استفاده از فرصت‌های موجود در این استان تاکید کرد.

طرفین در این دیدار، مسائل منطقه‌ای در شرایط کنونی را نیز مورد بررسی قرار دادند. سفیر کشورمان ضمن تشریح مواضع کشورمان در خصوص ضرورت حفظ ثبات و امنیت منطقه، حل و فصل مسائل بشردوستانه پس از امضای توافق آتش‌بس از جمله آزادی اسرای جنگی را مهم دانست.

سفیر کشورمان در دیدار با آقای سامول بالاسانیان شهردار گیومری، ابراز امیدواری کرد که توافق خواهرخواندگی شهرهای گیومری و یزد با موفقیت عملیاتی شود و به الگویی برای گسترش روابط شهرهای دو کشور تبدیل شود. آقای طباطبایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان که در این بازدید حضور داشت، برخی از برنامه‌های فرهنگی در دست برنامه‌ریزی از جمله هفته فرهنگی یزد در گیومری و برگزاری هفته دوستی کودکان ایران و ارمنستان را مورد اشاره قرار داد.

سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان سپس از مدرسه شماره شش گیومری که آموزش زبان فارسی در آن از دهه نود میلادی ادامه دارد، بازدید کردند. آقای ظهوری ضمن گفتگو با رئیس آموزش و پرورش گیومری و مدیر این مدرسه، در کلاس آموزش زبان فارسی مدرسه حضور یافته و با دانش‌آموزان کلاس آشنا شدند.

آقای ظهوری در بخش پایانی این سفر در گمرگ گیومری حضور یافته و در دیدار با آقای گورگیان با وضعیت فعالیت این گمرک آشنا شدند.