رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: تعطیلی مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ به آنها ابلاغ شده و از دیروز این مشاغل به مدت دو هفته تعطیل است؛ در بین این دو هفته آمار کرونا گرفته می‌شود رنگ بندی ها مجدداً بررسی می‌شود و اگر تغییری ایجاد شده باشد برخی از این محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

رسول جهانگیری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سهم اصناف در انتشار بیماری کرونا به اذعان ستاد ملی مقابله با کرونا فقط ۱۰ تا ۱۱ درصد است و در واقع سفرهای نوروزی باعث افزایش آمار مبتلایان کرونا شد. متأسفانه تعطیلی اصناف به عنوان تابلو اعلان خطر به کار برده می‌شود تا به مردم این پیام اطلاع رسانی شود که وضعیت شیوع کرونا وخیم است.

وی افزود: اصناف در قبال سهمی که اثرگذار است چند برابر جریمه می‌شود اما به دلیل اهمیت حفظ سلامت مردم و کمک به کادر پزشکی تا کنون همکاری لازم را انجام داده‌اند. اعتقاد ما بر این است که اصناف کمترین میزان سهم در انتقال بیماری کرونا در بین قسمت‌های مختلف تجمعی کشور در اختیار دارند.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: دولت برنامه حمایتی جدیدی برای اصناف در نظر نگرفته است البته به فصل مالیات‌ها و پرداخت دیون کسب و کارها نزدیک می‌شویم از دولت تقاضای تخصیص وام‌هایی داریم که حداقل فرصت زمانی یک تا دو سال برای بازپرداخت داشته باشد. با توجه به تعطیلی‌های مکرر اصناف در این مدت و این موضوع که حتی در شرایط زرد نیز بسیاری خانواده‌ها تقاضای خرید خود را کاهش داده و بیشتر بر اساس ضروریات کرونایی خرید انجام داده‌اند که در ضرر و زیان اصناف اثرگذار بوده است.

جهانگیری افزود: در بسیاری از مراکز همچون فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش و رستوران‌ها حتی در شهرهای با وضعیت آبی کرونایی نیز مراجعات مردم نسبت به سال‌های عادی کمتر بوده است، بنابراین این انتظار وجود دارد که دولت در قبال دریافت دیون خود از کسبه رعایت‌های لازم را انجام دهد.

طرح تمدید اجاره بها در شرایط کرونایی مستلزم ضمانت اجرایی است

وی تاکید کرد: نرخ اجاره بهای مسکن به صورت بی رویه افزایش یافته است اما به تازگی معاون وزیر مسکن اعلام کرده است که قراردادها به مدت یک سال با همان فرمول افزایش ۲۰ درصدی در کلانشهرها و ۲۵ درصدی در تهران تمدید می‌شود، به نظر می‌رسد این موضوع مستلزم ضمانت اجرایی است و این موضوع باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شده و قوه قضائیه نیز از این تصمیم ستاد حمایت کند زیرا اگر قوه قضائیه در این زمینه حمایتی انجام ندهد حتی با وجود مصوبه ستاد این طرح اجرایی نخواهد شد.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: بنابراین قوه قضائیه باید از صدور رأی تخلیه در شرایطی که مستأجر همه قوانین را رعایت کرده است جلوگیری کند. باید مصوبه ستاد ملی کرونا برای این موضوع تصویب شود و اعلام معاون وزیر به تنهایی نمی‌تواند ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی همچنین در رابطه با تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: تعطیلی مشاغل گروه ۲، ۳ و ۴ به آنها ابلاغ شده و از دیروز این مشاغل به مدت دو هفته تعطیل است؛ در بین این دو هفته آمار گرفته می‌شود رنگ بندی ها مجدداً بررسی می‌شود و اگر تغییری ایجاد شده باشد برخی از این محدودیت‌ها برداشته می‌شود. اگر شرایط سخت‌تر شود محدودیت‌ها ادامه پیدا می‌کند.

گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ کدامند؟

به گزارش ایمنا ادارات در شهرهای قرمز با کار ضروری حداکثر تا ۵۰ درصد نیرو و ادارات با کار غیر ضروری حداکثر تا ۳۰ درصد می‌توانند کارمندان را به صورت حضوری به کار گیرند همچنین محدودیت‌هایی بر گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ نیز اعمال خواهد شد.

گروه شغلی ۲ شامل مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه‌های فرش، مواد غیرغذایی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پوشاک، پارچه‌فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل هستند.

گروه شغلی ۳ شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری هستند.

گروه شغلی ۴ نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی است.