وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه ارمنستان یک همسایه بسیار خوب برای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: روابط ما با ارمنستان بسیار صمیمی و نزدیک است.

به گزارش ایسنا، در دیدار عصر روز چهارشنبه محمد جوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، ظریف با تشریح آخرین وضعیت روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه خصوصا در دوره پس از درگیری های اخیر در قره باغ، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را تبیین کرد.

ظریف با اشاره به حوزه های فرصت در روابط دو جانبه و چند جانبه، به نگرانی های مشترک در منطقه پرداخت و خواست جمهوری اسلامی ایران برای یک آینده برخوردار از همکاری و صلح در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رعایت حقوق بین الملل، حفاظت از مردم،  رعایت حقوق اقلیت ها، حفظ تمامیت ارضی و عدم توسل به زور در بحران قره باغ را مورد تبیین قرار داد.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار اشتراکات دو کشور در زمینه های صلح،  امنیت و توسعه را مورد اشاره قرار داد و مبنای روابط دو کشور را بر پایه بنیان های دوستی در قرون متمادی ذکر کرد.

در این دیدار همچنین بطور مبسوط در خصوص موضوعات مربوط به همکاری‌های مشترک در حوزه تجارت،  برق،  گاز، همکاری‌های ترانزیتی، ساخت راه های مواصلاتی و راه آهن گفتگو و تبادل نظر شد.

محمدجواد ظریف در ابتدای این دیدار فوق خطاب به نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان گفت: ما برای شخص شما در ایران احترام زیادی قائل هستیم.

وی با بیان اینکه ایران و ارمنستان نگرانی های مشترکی دارند، گفت: از زمان درگیری ها در منطقه قره باغ ما با ارمنستان و دیگر کشورها در منطقه در تماس بودیم و دوست داریم که این تماس ها و رایزنی ها برای افزایش همکاری و تحقق صلح در منطقه ادامه پیدا کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه حوزه های مختلف فرصت برای گسترش روابط دوجانبه و چندجانبه وجود دارد که می خواهیم امروز درباره آن با شما صحبت کنیم، خطاب به مقامات ارمنستان گفت: شما مواضع ایران را در قبال بحرانی که در منطقه وجود داشت به خوبی می دانید. رعایت حقوق بین الملل و حفاظت از مردم، رعایت حقوق اقلیت ها و تمامیت ارضی و عدم توسل به زور مواضع اصلی و راهبردی ما در عرصه سیاست خارجی است.

ظریف ادامه داد: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نیز بر ضرورت زندگی شرافتمندانه و همراه با امنیت همه ارمنی ها در منطقه تأکید دارند. ما در ایران در خدمت هموطنان ارمنی هستیم و رابطه دیرینه داریم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه کشورمان همچنین در روز چهارشنبه پیش از دیدار با نخست وزیر ارمنستان با همتای ارمنی خود نیز دیدار و گفت و گو کرد.