جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران ظهر روز سه­ شنبه سی­ام دیماه با نمایندگان اقلیت­های دینی در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارامنه جنوب ایران در این دیدار با اشاره به دیرینگی تعاملات دو کشور، با مناست خواندن فضای کنونی برای تقویت مراودات فیمابین گفت: « ارتقاء و تقویت سطح روابط همواره از طریق گفتمان میان مجالس به تقویت و تحکیم ارتباطات کمک می­‌کند و مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه همکاری در پیشبرد سطح مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و دانمارک می باشد».

وی تداوم روند مذاکرات میان دو کشور برای تقویت همکاری­های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبادل و تعامل فیمابین را ضروری دانست.

بگلریان در ادامه افزود: مجلس شورای اسلامی به تصریح قانون اساسی ظرفیتهای قانونی فراوانی را برای نمایندگان اقلیت در نظر گرفته و احقاق حقوق متوکلین از این طریق قابل انجام است.

نماینده مسیحیان ارامنه جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، آزادی امور دینی و مشارکت ارامنه در امور سیاسی کشورمان را تأثیرگذار در بالندگی سیاسی، اجتماعی و مدنی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.

نماینده ارامنه جنوب، با اشاره به نقش­‌آفرینی موثر نمایندگان اقلیت های دینی ، برابری همه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را نمونه ای از آزادی مدنی، دموکراسی و حقوق شهروندی در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

وی حضور جامعه اقلیت در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را از ظرفیت­های موجود بر مبنای حقوق شهروندی بین آحاد مردم ایران دانست و اظهار داشت: حضور پر رنگ اقلیت­های دینی در حوزه­های ورزش، سینما  و هنر نشان از توجه جامعه ایرانی به فرهنگ بدون هیچ محدودیت دینی در این مرز و بوم است.

همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه بیان داشت: توجه ویژه رهبری جمهوری اسلامی ایران به انفکاک بین جامعه یهود و صهیونیزم، نشانه­ای از توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به اقلیت­های دینی و یهودیان در ایران می­باشد .

وی در ادامه گفت: افراط و تفریط در همه جوامع وجود دارد و هیچگونه تفکر ضدیهودیت، توهین به ادیان، دخالت در مشارکت­های مذهبی در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و جامعه یهودیان ایران آزادانه به انجام فرائض دینی و مشارکت­های مذهبی خود پرداخته است.

جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران نیز در ادامه این دیدار افزود: ارتباطات میان ایران و دانمارک روابطی عمیق و تاریخی و دوستانه بوده است و نمونه آن حضور مهندسان دانمارکی در ساخت راه‌­آهن ایران است.

وی توجه ویژه به دیپلماسی پارلمانی را باعث تقویت روابط دو کشور در عرصه پارلمانی دانست و گفت: امیدواریم گفتگوهای نمایندگان دو کشور در پیشبرد همکاری­ها موثر باشد و شاهد تقویت و ارتقاء سطح مناسبات میان مجالس دو کشور فیمابین باشیم.

سفیر دانمارک در تهران در پایان از حضور نمایندگان اقلیت­های دینی مجلس شورای اسلامی در این نشست، تشکر و قدردانی کرد و افزود: دولت و پارلمان دانمارک آماده ارتقا هرگونه همکاری و مراوده در عرصه‌‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با  جمهوری اسلامی ایران است و همواره از ارتقاء سطح ارتباطات فیمابین استقبال می­کند.

شایان ذکر است در این دیدار اسفندیار اختیاری کسنویه یزد نماینده زرتشتیان ایران، شارلی انویه تکیه نماینده آشوریان کلدانی و آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه شمال ایران در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.