به نقل از سایت: armenia.mfa.gov.ir

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان گفت: بازار ارمنستان یک فضای رقابتی است که باید به صورت حرفه‌ای وارد عمل شویم و قرار نیست این بازار را دودستی به ما تقدیم کنند.

آقای ظهوری روز پنجشنبه بیستم دی ماه در نشست فوق‌العاده شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با حضور مدیران استانی و فعالان اقتصادی استان برگزار شد، ضمن قدردانی از تعامل و همدلی دستگاه‌های آذربایجان شرقی جهت پیشبرد اهداف برای توسعه استان، اظهار داشت: ارتباطات عمیق تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان بر کسی پوشیده نیست و رابطه‌‌ای صمیمی‌بین مردم دو کشور وجود دارد. ۴۵۰ سال است که ارامنه عزیز، هموطنان ما هستند و این عقبه تاریخی و ظرفیت‌های گفتمانی مابین دو کشور زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم می‌کند.

سفیر کشورمان با بیان اینکه در کشور ما کلیساها آزادانه در کنار مساجد فعالیت می‌کنند، افزود: این موارد مایه‌ افتخار است و باید بیان شود. همزیستی مسالمت‌آمیز نشان از درایت و پختگی مسئولین ما دارد و پیام‌هایی که از دیدارهای رهبر معظم انقلاب با شهدای ارامنه صادر می‌شود، نشان از ظرفیت بالای ارتباط مابین دو کشور است. همه‌ی این موضوعات به ما قدرت می‌دهد تا در سایر عرصه‌ها نیز ورود کنیم و یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران برقراری ارتباط سازنده با کشورهای همسایه مخصوصاً آنهایی که نجیب و همراه هستند و هیچ مشکلی با ما ندارند. ارمنستان از جمله کشورهایی است که همیشه طرفدار جمهوری اسلامی ایران بوده و در همه‌ مجامع بین‌المللی به نفع ما رأی داده است. کشوری که بعد از استقلالش همیشه همراه جمهوری اسلامی ایران بوده و کمتر می‌توان کشوری را یافت که این گونه از ما حمایت کند، لذا ارمنستان کشوری قابل اتکا است و باید حواسمان باشد به کشوری که همراه ما بوده، کمک کنیم.
آقای ظهوری با اشاره به ظرفیت بالای جمعیت چندمیلیونی ارامنه دیاسپورا، اظهار داشت: آیا نباید از این ظرفیت استفاده کنیم؟ همچنین ارمنستان ظرفیت بالایی برای فعالیت‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد که هر بخشی از این ظرفیت‌ها استفاده نکند، باید پاسخگو باشد. باید از ریزترین منابع این کشور نیز استفاده کرد، متأسفانه علی‌رغم سابقه‌ی تاریخی و تمامی قابلیت‌هایی که در آذربایجان شرقی و تبریز وجود دارد، ارتباط قابل قبولی با ارمنستان برقرار نشده است که این موضوع باید آسیب‌شناسی شده تا مشخص شود که چه بخش‌هایی می‌توانستند کار کنند اما نکرده‌اند. ما خلأ اطلاعاتی داریم و حتی شناخت از ظرفیت ایران برای خودمان نیز مشخص نیست و شناخت نداریم و عدم وجود شناخت نسبت به توانمندی‌های خود یک ضعف است. باید با طراحی سایت، کلیپ، بروشور و استفاده‌ی حرفه‌ای از بستر فضای مجازی این خلأ پر شود.

سفیر کشورمان با اشاره به تصمیم دولت ارمنستان برای منع واردات از ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی، بر ظرفیت استان آذربایجان شرقی برای افزایش صادرات به ارمنستان تأکید کرد و مهم‌ترین ویژگی بازار ارمنستان را رقابتی بودن آن برشمرد و افزود: قرار نیست بازار را دودستی به ما تقدیم کنند بلکه یک بازار رقابتی است و به سختی می‌توانیم این بازار را در اختیار بگیریم که ورود به این بازار حرفه‌ای و رقابتی، بسیار مهم است. در کنار تجّار عزیزی که در ارمنستان هستند، متأسفانه دلال‌بازی‌هایی نیز وجود دارد که فضا را نابود می‌کند و عدم وجود استراتژی صادرات، ما را از امر صادرات حرفه‌ای و به‌روز شده، محروم کرده است. شاهد هستیم که هرروز بازار تغییر می‌کند و با به وجود آمدن پدیده‌ای مثل کرونا، بسیاری از کارخانه‌ها خط تولید را تغییر می‌دهند لذا ما نیز باید به‌روز باشیم و چون به صورت حرفه‌ای وارد بازارها نمی‌شویم، و خیلی زود یا خارج می‌شویم یا خارجمان می‌کنند. همه امکانات سفارت در اختیار فعالان اقتصادی است، باید با انجام تحقیقات علمی و دقیق، همه نقاط ضعف را تشخیص داده و بصیرت و آگاهی لازم را کسب کنیم و این آگاهی به حدی باید باشد که تجار ما ضرر نکنند.

آقای ظهوری شرایط کنونی ارمنستان را برای ورود حرفه‌ای فعالان اقتصادی مساعد خواند و گفت: یکی از اقدامات می‌تواند برپایی نمایشگاه‌ها و رفت و آمد هیات‌های اقتصادی و حرفه‌ای دو طرف باشد که البته باید از برگزاری نمایشگاه‌های ضعیف جلوگیری شود.

 

استاندار آذربایجان شرقی: احداث بازارچه‌ها و شهرک‌های صنعتی مرزی از برنامه‌های جدی استان برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست و همسایه است

در این نشست آقای پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه را از اولویت‌های اصلی استان برشمرد و گفت: مسئولیت توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای همسایه از سوی مسئولان ارشد دولت به استان آذربایجان ‌شرقی واگذار شده است.
استاندار آذربایجان ‌شرقی با اشاره به موقعیت ترانزیتی ویژه استان، گفت: توسعه مناسبات اقتصادی و احداث بازارچه‌ها و شهرک‌های صنعتی مرزی از برنامه‌های جدی استان برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست و همسایه است.
آقای پورمحمدی همچنین‌ بر توسعه همکاری‌های مشترک از قبیل نمایشگاه مشترک توانمندی‌ها و توسعه ارتباطات علمی و دانشگاهی تأکید کرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز: رشد فزاینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اوراسیا است

در این نشست، آقای ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز از آمادگی فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی برای افزایش ارتباطات تجاری و حضور در بازارهای کشور ارمنستان خبر داد و اظهار داشت: تنها راه ورود ایران به کشور ارمنستان و اتحادیه اوراسیا از استان آذربایجان شرقی است که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و روسیه محسوب می‌شود. ارمنستان نیز نقش پررنگ و تأثیرگذاری در پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر اوراسیا و توسعه روابط اقتصادی با اعضای این اتحادیه داشته است. رشد فزاینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اوراسیا است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به شیوع کرونا و سختی شرایط ارتباط حضوری بین تجار و بازرگانان، از آمادگی فعالان اقتصادی به ویژه شرکت‌های آذربایجان شرقی برای حضور در کشور ارمنستان خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس و جلفا ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط و صادرات کالا دارند.

آقای ژائله با اشاره به نقاط قوت و ضعف، همچنین تهدیدها و فرصت‌های روابط بین ایران و کشورهای همسایه از جمله ارمنستان اذعان داشت: یکی از مسائل تجار ایرانی در کشورهای آذربایجان و ارمنستان عدم همکاری بانک‌های ایرانی است؛ در حالی که وجود یک کانال امن برای انتقال سرمایه در چارچوب بین‌المللی ضروری است. عدم تداوم قوانین و ناآشنایی با قوانین و مقررات باعث شده سرمایه تجار ایرانی از بین برود؛ ما باید در چارچوب قوانین داخلی ارمنستان بتوانیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. دولت ارمنستان نیز باید امنیت و بازگشت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را تضمین کند و دستورالعمل‌های لازم در این ارتباط باید ایجاد شود.