جناب آقای ظهوری سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ارمنستان روز سه‌شنبه یازدهم آذرماه با آقای آرتور داوتیان دادستان کل ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

بر اساس گزارش سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان دادستان کل ارمنستان ضمن خوشآمدگویی به آقای ظهوری، تأکید کرد که روابط ارمنستان و ایران در همه زمینه‌ها از جمله در زمینه همکاری‌های حقوقی در سطح بالایی قرار دارد و این امر، امکان برقراری ارتباطات مؤثر مبتنی بر اعتماد متقابل و مفید بین نهادهای انتظامی دو کشور و همچنین واکنش سریع و مفید در قبال مسائل عملیاتی را فراهم کرده است.

دادستان کل جمهوری ارمنستان از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران و توافقات حاصل شده در چارچوب سفر در نوامبر سال 2018 و امضای موافقت‌نامه در مورد روند و نتایج اجرای اقدامات مشخص پیش‌بینی شده در برنامه همکاری ابراز خرسندی نمود و از عدم امکان سفر دادستان کل جمهوری اسلامی ایران به ارمنستان به دلیل شیوع ویروس کرونا ابراز تأسف و ابراز امیدواری کرد که این سفر در اولین فرصت برنامه‌ریزی شود.

آقای ظهوری نیز با یادآوری این که ایران ارمنستان را به عنوان یک دوست قدیمی میداند ، بر آمادگی سفارت برای ادامه همکاری نزدیک، مستقیم و مفید با دادستانی کل ارمنستان را ابراز، از برخورد نهادهای ذیصلاح ارمنستان در قبال شهروندان ایران تشکر و ابراز اطمینان کرد تثبیت اوضاع پس از متوقف شدن جنگ، امکان اجرای برنامه‌های مشترک بین دو کشور را میسر خواهد کرد.

در این دیدار، توسعه همکاری بین دو کشور در زمینه دادگستری کیفری، مسائل مرتبط با محکومین، جلسات دادگاهی متهمین، پیگرد کیفری، دفاع از حقوق قضائی، یافتن راه‌حل‌های جدید برای مسائل و مشکلات ناشی از مقررات و قوانین موجود بین دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفت.

دادستان کل ارمنستان همچنین به برخورد متعادل و احترام ایران در قبال ارمنستان و تلاش‌هایی که ایران در راستای متوقف ساختن عملیات نظامی‌به عمل آورده است اشاره کرد و افزود: در حین جنگ، با ارائه شواهد و اطلاعات در رابطه با حضور گروه‌های تروریستی بین‌المللی در منطقه عملیات نظامی‌به همتای ایرانی خود اطلاع‌رسانی کرده است.

آقای داوتیان با ابراز نگرانی از واقعیات افزایش خطرات تروریسم بین‌المللی در مرزهای ارمنستان و ایران، بار دیگر برای گسترش و توسعه همکاری‌های دوجانبه در مبارزه با تروریسم با طرف ایرانی ابراز آمادگی کرد.