به نقل از سایت: alikonline.ir

«آلیک» - استاد ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تبریز گفت: یکی از خاطرات خوش دکتر آلنوش طریان مادر ستاره شناسی ایران و استاد دانشگاه تهران، همکاری با دختر ماری کوری در آزمایشگاه دانشگاه پاریس بود.

به گزارش ایسنا، دکتر مگردیچ تومانیان استاد ریاضی دانشکده علوم دانشگاه تبریز و رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد استاد فقید دکتر طریان با اشاره به ایجاد تغییرات اساسی نظام آموزشی در دانشگاه‌های کشور از نظام فرانسوی به نظام آمریکایی در سال ۱۳۴۳، گفت: در آن سال‌ها به دنبال انتخاب درس واحد اختیاری بودم که به نام دکتر آلنوش طریان برخورد کردم و وارد کلاس ایشان شدم.

وی ادامه داد: دکتر طریان به پدرش گفته بود که اینکه گفته می‌شود دختران نمی‌توانند ریاضیات بخوانند من را آزرده و می‌خواهم کاری را انجام دهم که از عهده کمتر کسی بر می‌آید و می‌خواهم ثابت کنم که میان دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد و اگر انسان پشتکار داشته باشد، از عهده هر کاری بر می‎آید.

تومانیان، با تاکید بر اینکه ایشان این گفته را ثابت کرد، یادآور شد: پس از اخذ لیسانس و در پی نتیجه نگرفتن برای متقاعد کردن مدیرگروه دانشگاه و مخصوصا با شنیدن این جمله که تا این اندازه برای یک خانم بس است و نیازی به تحصیل بالاتر نیست، با هزینه شخصی با تشویق پدر در سال ۱۳۲۸ عازم فرانسه شد.

رییس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم با تاکید بر اینکه دکتر طریان در فرانسه در رشته فیزیک اتمسفر مشغول به تحصیل شد و از خاطرات شاد ایشان در دوران تحصیل کار کردن با دختر ماری کوری در آزمایشگاه بود.

 

انتشار کتابی از مفاخر علمی ارامنه

مهندس شاپین آبراهامیان، رییس هیات مدیره انجمن دانشگاهیان ارامنه ایران و دبیر اجرایی همایش ملی نکوداشت یکصدمین سال تولید استاد دکتر طریان در این همایش ملی، با اشاره به سابقه راه اندازی این انجمن گفت: این انجمن در ۷۸ سال قبل به همت گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران با هدف خدمت به جامعه ایرانی تاسیس شد و از ثمرات آن در کنار انتشار، به تاسیس کتابخانه، درمانگاه و چند انجمن دیگر اشاره کرد که تاکنون همه آنها فعال هستند.

وی با بیان اینکه بانو طریان در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم یعنی در سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ میلادی مسوولیت‌هایی را در انجمن داشت، ادامه داد: تحقیقی جامع مطابق با استانداردهای بین المللی پژوهش در ۱۰ سال گذشته تحت عنوان بنای پژوهشی در خدمات علمی، فرهنگی صنعتی و اجتماعی ارمنیان به انجام رسیده که در آینده منتشر خواهد شد. در این کتاب به برخی از اسناد از فعالیت‌های دکتر طریان پرداخته شده است.

 

وقف خانه‌ای برای دانشجویان

روبرت بگلریان، نماینده چهار دوره ارامنه اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد دکتر آلنوش طریان، مادر نجوم ایران با اشاره به فراموشی سپردن سرمایه‌های علمی، گفت: در سال ۱۳۸۹ بزرگداشتی برای دکتر طریان برگزار شد و در آن زمان این توفیق حاصل شد که ایشان را بیشتر بشناسیم و قدر وی را بدانیم، اگر چه قدری دیر بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در آذر سال ۱۳۸۹ این امکان نیز فراهم شد که به همت دانشجویان ارامنه اصفهان نودمین سالروز تولد ایشان برگزار شود و بنابراین این بزرگداشت کمی اطمینان بخش و کمی از دین ما را ادا کرد.

بگلریان خاطر نشان کرد: وی خانه خود را به خلیفه ارامنه جنوب ایران و کتابخانه خود را به سازمان اسناد اهدا کرد.

وی با اشاره به خدمات ارامنه در توسعه علمی کشور یادآور شد: توسعه علمی در صنعت چاپ، توسط ارامنه در ونیز در سال ۱۵۱۲ انجام شده و اولین چاپخانه خاورمیانه نیز از سوی ارامنه در ۱۳۳۸ میلادی در جلفا اصفهان تاسیس شد ضمن آنکه ارامنه در حوزه‌های تئاتر و سینما از پیشگامان بودند.

 

توصیه اولین بانوی ستاره‌شناس ایران به نسل جوان

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ریاضیات و فیزیک و نجوم را از حوزه‌های علمی دانست که زیر ساخت فکری جامعه را می‌سازند، گفت: دکتر طریان به کشور خود تعلق خاطر داشت و دانش را در سرزمین مادری خود توسعه داد و این رویکردی است که ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

دکتر اشرف بروجردی در همایش ملی مجازی نکوداشت یکصدمین سال تولد دکتر آلنوش طریان مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران با اشاره به برگزاری این مراسم نکوداشت در سال جاری همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، افزود: یکی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شناسایی گنجینه‌های علمی و معرفی آنها به جامعه است تا نسل جوان با شناسایی آنها از این گنجینه‌ها بهره‌مند شوند.

وی دکتر آلنوش طریان را یکی از پیشتازان و پیشکسوتان و اولین زن ایرانی دانست که در حوزه اختر فیزیک و ستاره شناسی مشغول به تحصیل و تحقیق شد، اظهار کرد: وی استاد دانشگاه تهران و یکی از دعدغه‌هایش تربیت نسلی برای آینده کشور بود، از این رو دکتر آلنوش در ضمن یادگیری، دانش‌های خود را در چند حوزه در اختیار جامعه قرار می‌داد.

بروجردی، یکی از این حوزه‌ها را هم نسلان وی دانست و خاطر نشان کرد: وی به هم نسلان خود می‌گوید که برای رسیدن به مدارج بالای علمی و رشد جامعه باید به دانشی روی بیاورند که زیر ساخت فکری جامعه را بسازد که ریاضیات و فیزیک و نجوم از جمله این دانش‌ها است.

رییس سازمان اسناد کتابخانه ملی با تاکید بر اینکه ریاضیات ذهن را منسجم می‌کند، ادامه داد: در حوزه دیگر دکتر طریان به کشور خود تعلق خاطر داشت و دانش را در سرزمین مادری خود توسعه داد و این رویکردی است که ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

وی دکتر آلنوش طریان را یکی از افتخارات کشور دانست که دانش خود را در اختیار نسل امروز قرار داده است، یادآور شد: وی هر آنچه که در زمان حیاتش آموخته و جمع آوری کرده بود در اختیار این سازمان قرار داد که شامل هزار مجلد کتاب و نشریه می‎شود.

بروجردی، رویکرد کشور در حوزه دانشی را علم در اختیار توسعه عنوان کرد و ادامه داد: اگر مبانی توسعه، صلح و دوستی و رفع موانع نباشد، توسعه رخ نخواهد داد و هر چه درک انسان از جامعه بیشتر باشد، راضی‌تر خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که روزی برسد که امثال دکتر طریان در سرزمین متولد شوند و رشد کنند و روزی برسد که نیازهای علمی خود را با تعامل با دیگران به خوبی برطرف کنیم و موجب نجات انسان‌ها باشیم.