‎پیکر شهید مفقود الاثر هراچ هاکوپیان، از رزمندگان ارتش در دوران جنگ تحمیلی، عصر روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹ ، پس از ۳۳ سال به زادگاهش اصفهان بازگشت.

‎پیکر این شهید ارمنی، در فرودگاه اصفهان توسط فرماندهان عالی رتبه نظامی، هیأتی از بزرگان جامعه ارامنه با رهبری پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان اسقف سیپان کاشجیان، برادر شهید سارو هاکوپیان، کشیش سهاک میناسیان، یکی از اعضا شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران واهیک طروسیان و مسئول دفتر ایثارگران ارامنه زاره قاراخانیان مورد استقبال قرار گرفت.

‎در میان نظامیان عالی رتبه امیر آذرافروز فرمانده ارشدنظامی ارتش دراستانهای اصفهان،یزد،چهارمحال بختیاری، امیر انگیزه جانشین پایگاه هوایی هشتم شکاری، امیر خاموشی فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش، امیر پاک نیت فرمانده مرکز آموزشی شهیدوطن پور هوانیروز، سردارشیروانیان مدیرکل بنیادحفظ آثارونشرارزشهای دفاع مقدس استان، سردارمیرحیدری فرمانده انتظامی استان، آقای احمدی نیا مدیرکل بنیادشهید استان به چشم می خوردند.

‎در ابتدا مراسم امیر آذر افروز به استقبال هیأت ارمنی رفت، سپس پیشوای مذهبی ارامنه در مصاحبه خود با خبرنگاران از تمامی دستاندرکاران که در یافتن و شناسایی پیکر هراچ هاکوپیان و انتقال آن به اصفهان نقش داشته اند تشکر نمود.

او همچنین مراتب قدردانی خود، خلیفه گری ارامنه و کل جامعه ارامنه را از مردم سیستان و بلوچستان ابراز کرد، که ۸ سال پیش با مراسمی باشکوه از پیکر این شهید استقبال کرده و از آن به نحو احسن نگهداری کرده اند و اکنون نیز با کمال احترام و شکوه آن را به اصفهان انتقال داده اند‌.

پیکر شهید با یک مراسم ویژه نظامی از هواپیما بیرون آورده شد و اسقف ارامنه دعاهای مخصوصی را بر پیکر این شهید قرائت کردند.
‎سپس با اسکورت ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اتومبیل مخصوص آرامستان ارامنه به بیمارستان ارتش منتقل و این مراسم با دعای صمیمانه اسقف ارامنه به پایان رسید.

‎پس از این مراسم، اعضای هیأت ارامنه به رهبری اسقف کاشجیان به منزل شهید هاکوپیان رفته و در آنجا با پدر و مادر شهید دیدار کردند، و با عرض تسلیت به این خانواده صبور ، با آنان در رابطه با مراسم دریافت و حمل پیکر شهید توضیحاتی ارائه دادند.

‎قابل ذکر است که قبل از رسیدن به اصفهان ، پیکر شهید هراچ هاکوپیان صبح روز پنجشنبه از زاهدان به تهران منتقل شد و در آنجا با حضور مقامات نظامی و نمایندگان خلیفه گری ارامنه تهران و همرزمان شهید و خانواده های شهدای ارامنه تهران مورد استقبال قرار گرفت.

‎پیکر این سرباز وطن صبح جمعه ۱۱ مهرماه ۱۴۹۹ ابتدا به کلیسای میناس منتقل خواهد شد، که در آنجا مراسم‌مذهبی خصوصی برای خانواده برگزار خواهد گردید.

‎سپس پیکر شهید به محل یادمان شهدای ارامنه اصفهان واقع در آرامستان ارامنه، منتقل و پس از برگزاری آیین مذهبی پیکر این شهید در محلی که خانواده وی تعیین کرده اند به خاک سپرده می شود.