صبح روز ٢٩ سپتامبر یکی از جنگنده های اف ۱۶ متعلق به نیروی هوایی ترکیه مستقر در فرودگاه گنجه درجمهوری آذربایجان، یک فروند هواپیمای نظامی "سو۲۵" متعلق به نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان که در حریم هوای ارمنستان برای دفع حملات طرف آذربایجان بر روی تاسیسات نظامی و غیر نظامی منطقه واردنیس جمهوری ارمنستان مشغول انجام عملیات رزمی بود، از طرف یکی از جنگنده های اف ۱۶ متعلق به نیروی هوایی ترکیه مستقر در فرودگاه گنجه درجمهوری آذربایجان ساقط شده که در نتیجه سرگرد والری دانلین خلبان نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان جان باخته است.

این اولین حرکت تحریک آمیز نیروی هوایی ترکیه نمی باشد. . از زمان ورود به جمهوری آذربایجان، نیروی هوایی ترکیه پروازهای تحریک آمیزی را در امتداد خط ارتباطی بین آرساخ و آذربایجان انجام داده و ضمن تجاوزی که آذربایجان به راه انداخته است ، در واقع پشتیبانی هوایی از واحدهای مسلح ارتش آذربایجان را که دست به حملات میزنند، انجام داده است. لازم به ذکر است که پروازهای تحریک آمیز ترکیه نیز در امتداد مرز ارمنستان و ترکیه انجام می شود که در برخی موارد از حریم هوایی ارمنستان عبور کرده و آنها را نقض می کنند. در تاریخ ٢٧ سپتامبر، در همان بخش از مرزهای ارمنستان و آذربایجان، یک فروند هواپیمای اف ١٦ ترکیه مرز هوایی ارمنستان را نقض کرد و در مسیر منطقه واردنیس موشک شلیک کرد.

نیروی هوایی ترکیه در جریان رزمایش های نظامی گسترده ترکیه-آذربایجان از ٢٩ ژوئیه تا ١٣ اوت وارد آذربایجان شده و از آذربایجان خارج نشده است.

این اقدامات تحریک آمیز نیروهای مسلح ترکیه به طور جدی امنیت منطقه را به خطر می اندازد و مانع تلاش های جامعه جهانی برای توقف خصومت ها می شود.

جامعه بین الملل از قدرت های خارج از منطقه خواسته است تا از تشدید درگیری خودداری کنند و ترکیه باید به این درخواست ها توجه کند.

ما اقدامات تحریک آمیز ترکیه را شدیداً محکوم می کنیم و خواستار عقب نشینی فوری نیروهای ترکیه از جمله نیروی هوایی از منطقه درگیری هستیم.