به نقل از سایت: irna.ir

 

ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: نمایشگاه نقاشی کودکان و نوجوانان به مناسبت دوازدهمین سالگرد ثبت جهانی قره‌کلیسا در چالدران گشایش یافت.

جلیل جباری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این نمایشگاه ۷۷ اثر نقاشی کودکان و نوجوانان رده سنی ۶ تا ۱۴ سال با هدف معرفی بیشتر کلیساهای ثبت جهانی استان به نمایش گذاشته شده‌است.

وی اضافه کرد: به مناسبت سالگرد ثبت جهانی قره‌کلیسا مقرر شده تا پایان سال، برنامه‌های متعدد فرهنگی برگزار شود که یکی از این برنامه‌ها برپایی نمایشگاه کودکان بود.

قره کلیسا یکی از زیباترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ارامنه در ایران به شمار می‌رود که با سنگ های تراشیده سیاه و سفید ساخته شده‌است؛ ۲ گنبد ۲۴ و ۱۸ متری آن را نیز باید به زیبایی‌هایش اضافه کرد.

تعداد دیرهای اطراف کلیسا ۴۴ باب و مساحت کل مجموعه اندکی بیشتر از ۶ هزار مترمربع بوده و از جمله مهمترین شاخصه های قره‌کلیسا می‌توان به تزئین این اثر باستانی به داستان‌های شاهنامه اشاره کرد که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌است.

این کلیسا در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ خورشیدی به شماره ۴۰۵ ثبت ملی شده و همچنین در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۸۷ خورشیدی برابر با ۷ ژوئیه ۲۰۰۸ میلادی، طی نشست سی و دوم، مجموعه کلیساهای قره‌کلیسا، کلیسای سن‌استپانوس و کلیسای زور زور به عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چالدران با ۵۰ هزار نفر جمعیت در شمال آذربایجان غربی واقع شده است.