به نقل از سایت: armenia.mfa.gov.ir

 

مقامات جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده اند در قبال درگیری‌های مرزی اخیر آذربایجان و ارمنستان که از روز یکشنبه 12 جولای آغاز شد، موضعی متوازن و شفاف داشته باشند.


جناب آقای ظهوری سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ایروان با تاکید بر این مطلب افزود: چند روز پیش از شروع این درگیری‌ها، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران که به تازگی به عنوان سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان نیز انتخاب شده، در گفتگو با خبرنگاران تاکید کردند که موضع ما درباره منطقه مورد مناقشه در قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان هیچ تغییری نکرده و ضمن تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و استفاده از روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، افزودند که معتقدیم این دو کشور همسایه باید اختلافات خود را بصورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره آمادگی خود را برای مساعدت به حل و فصل این اختلاف اعلام کرده است.

سفیر کشورمان تصریح کرد: با شروع درگیری‌ها نیز آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران، برای کمک به بازگشت آرامش و توقف درگیری‌ها تلاش کردند و روز 14 جولای در تماس های تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان ضمن توصیه به طرفین برای خویشتنداری و آغاز گفتگو برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، آمادگی ایران را برای کمک به پایان دادن به تنش ها اعلام کردند.

آقای ظهوری افزود: اصول حاکم بر فعالیت ما در ارمنستان نیز همین است. من در گفتگوهای رسمی و مصاحبه‌هایم تاکید کرده‌ام که روابط مستحکم با همسایگان یک اولویت مهم سیاست خارجی ایران است و بنابراین پرهیز از خشونت و تلاش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات کشورهای همسایه چراغ راهنمای سیاست خارجی ایران در منطقه است. ما اختلاف و درگیری کشورهای همسایه را برای خودمان نیز آسیب‌زا می‌دانیم زیرا همیشه اختلاف و درگیری کشورهای همسایه مبنایی برای نفوذ و دخالت بیگانگان در منطقه ما و تلاش برای تضعیف همکاری‌های کشورهای منطقه است. بنابراین ما هم تلاش برای حل و فصل اختلافات کشورهای همسایه و هم تمرکز بر راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای رفع اختلافات را ضروری می‌دانیم.