صبح جمعه، 20 تیر 1399، لِـوُ بوکاردی سفیر واتیکان در جمهوری اسلامی ایران، سید عباس موسوی سخنگوی وزیر امور خارجه ایران، علیرضا سالاریان نماینده وزارت امور خارجه در اصفهان و هیئت همراه و گروه جوانان صلح آوران، از کلیسای «هُوسِپ آرِماتاتسی»، موزه «مردم شناسی ارمنیان جلفای نو»، موزه «خاچاطور گِساراتسی» دِیر آمِناپرگیچ مقدس (کلیسای وانک) بازدید کرده و سپس در سالن تشریفات با عالیجناب اسقف سیپان کاشجیان پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، واروژ موسسیان رئیس هیئت مذهبی ارامنه و نورایر تومانیان، واهه شاهجانیان و سونیک باغومیان اعضای شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار، اسقف کاشجیان ضمن ابراز خرسندی از حضور میهمانان در اصفهان و بخصوص در کلیسای وانک، خاطر نشان کردند که میزبانی سفیر واتیکان بالاترین مقام کاتولیک در ایران و همچنین نماینده پاپ، به همراه سخنگوی وزارت امور خارجه در ایران و نمایندگان این وزارت در اصفهان افتخار بزرگی است.

اسقف اعظم پس از خوش آمد گویی به فعالیت های ارزنده سفیر محترم در سازمان های بین المللی در رابطه با گسترش و استحکام روابط همه جانبه بین ایران و کشورهای دیگر و ایجاد ثبات منطقه ای و حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات پرداخت و با اشاره به سخنرانی های به جا و پر صلابت سخنگوی وزارت امور خارجه به عنوان یک دیپلمات، مخصوصا در رابطه با تحریم های ناجوانمردانه نسبت به کشور، ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر در جهان صلح برقرار شود.

پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران از سفیر محترم خواستند تا درودهای ویژه جامعه ارامنه را به واتیکان و جناب پاپ تقدیم کنند و از پاپ فرانسیس جهت به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در یکصدمین سالگرد این فاجعه، و برگزاری مراسم مذهبی در این خصوص تشکر و قدردانی نمایند، همچنین وی خواستار این شد که رهبر کاتولیک ها و مقام معظم رهبری و تمامی روحانیون در راه برقراری صلح در جهان و به خصوص در این روز ها برای ایجاد سلامت جهانیان دعا کنند.

لئو بوکاردی، سفیر واتیکان با تشکر از سخنان اسقف، متذکر شد که گرد هم آمدن در این مکان خود نشانه صلح است. ایشان با اشاره به حضور 450 ساله ارامنه مسیحی در ایران فرمودند: «این مردم مهربان و نازنین، ارامنه را با آغوش باز پذیرا شدند و به آنها آزادی عقیده و زندگی شرافتمندانه بخشیدند و سال‌ها است که این دو فرهنگ در کنار هم مهربانانه زندگی می‌کنند. من افتخار دوستی با ارامنه و آشنایی با هنر و فرهنگ و تاریخ آنها را داشته ام و این باعث خرسندی من است». وی همچنین از استقبال صمیمی مردم اصفهان تشکر کرد.

موسوی سخنگوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با ابراز خرسندی خود از حضور در این جمع اظهار داشتند: «ایران زیبا با تنوع قومی، نژادی و مذهبی زیباتر است. شاید زمانی ارامنه مهمان بودند ولی پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی اقلیت های مذهبی را به رسمیت شناخته و ارامنه از آن روز خود صاحبخانه به حساب می آیند. در ایران، مسلمانان، ارامنه، یهودیان و زرتشتیان با هم زندگی مسالمت آمیز و برادرانه ای دارند و هیچ مرزی ما را از هم جدا نمیکند. ما به همه اقوام افتخار می کنیم و همیشه در غم و شادی هم شریک بودیم و همینگونه ادامه خواهیم داد».

اسقف کاشجیان نیز در رابطه فرمودند: «از اینکه دولت و ملت ایران پذیرای ارامنه، در ابتدا به عنوان مهمان و امروز به عنوان صاحبخانه بوده اند، به ارامنه امکان حضور در عرصه های مختلف و داشتن دو نماینده در مجلس شورای اسلامی داده شده وهمچنین مجوزهای مختلفی در خصوص فعالیت های مذهبی و فرهنگی و مدارس به این شورا داده شده قدردانی می نمائیم».

در آخر هدایایی به رسم یاد بود به سفیر محترم واتیکان در ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه تقدیم گردید.

بعد از ظهر همان روز، به دعوت سفیر محترم و هیئت همراه، اسقف کاشجیان و نایب رئیس شورای خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مراسم رونمایی از کتاب «طعنه سیاسی: پایان یک دموکراسی دروغین» با حضور دیپلمات‌های ارشد وزارت امور خارجه، سفیر واتیکان در ایران و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در سالن همایش‌های هتل آسمان اصفهان شرکت نمودند.

همچنین در این مراسم، از طرح کتاب آینده آکادمی پیام‌آوران صلح به نام «ملودی صلح» نیز رونمایی گردید.

لازم به ذکر است که این گروه، بعد از ظهر روز پنجشنبه 19 تیر 1399 از کلیسای بتخهم نیز بازدید به عمل آورده است.