به نقل از سایت: www.alikonline.ir

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ضمن محکوم کردن تصویب قطعنامه‌ای در سنای آمریکا برای به رسمیت شناختن «نسل کشی» ارامنه ازسوی دولت عثمانی، گفت که این تصمیم تاثیری بر مواضع آنکارا در هیچ زمینه‌ای ندارد.

به گزارش ایرنا، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه بامداد روز گذشته در پیامی توئیتری به رسمیت شناختن «نسل کشی ارامنه» ازسوی سنای آمریکا را "فهم نادرست از تاریخ برای کسب منافع سیاسی کوچک" خوانده و این اقدام را به شدت محکوم کرد.

کالین افزود: این تصمیم خنثی در هیچ یک از زمینه‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی تاثیری بر مواضع به‌حق و قاطع ترکیه نخواهد داشت.

سنای آمریکا پنجشنبه شب قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی را رسما به عنوان «نسل کشی» شناسایی می‌کند؛ این قطعنامه پیشتر با رای قریب به اتفاق در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شده بود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پیامی توئیتری این قطعنامه را «نمایش سیاسی» خواند و افزود: این [قطعنامه] به لحاظ قانونی الزام‌آور نیست و به هیچ وجه اعتبار ندارد. کسانی که می‌خواهند به خاطر اهداف سیاسی از تاریخ استفاده کنند، ترسوهایی هستند که تمایلی به مواجهه با حقیقت ندارند.

فخرالدین آلتون مدیر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در پیامی توئیتری این تصمیم کنگره آمریکا را تلافی حمله آنکارا به شمال شرق سوریه و تضعیف روابط دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان دانست.

پیشتر لیندزی گراهام سناتور ایالت کارولینای جنوبی در جریان سفر رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن، به درخواست کاخ‌سفید مانع از تصویب این قطعنامه در سنای آمریکا شده بود.

گراهام دراین باره گفت که به دلیل نامناسب بودن زمان رای‌گیری برای این قطعنامه، به درخواست مقام‌های ارشد کاخ سفید از رای‌گیری برای آن جلوگیری کرده بود.

ارمنستان قتل دسته‌جمعی ارامنه در میان سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک «نسل کشی» اعلام می‌کند.

آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هنگام تصویب این قطعنامه با بیان اینکه واشنگتن هرگز منکر کشتار گروهی ارامنه نبوده، اظهار داشت: ۱۹ سال جنگیدیم تا کشتار ارامنه ازسوی دولت عثمانی به رسمیت شناخته شود.

ترکیه همواره اتهام «نسل کشی» را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ هم ترک‌ها و هم ارمنیان قربانی جنایت واقع شده‌اند.