به نقل از سایت: www.irna.ir

ارومیه- ایرنا- مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به آسیب ها و فرسایشی که در بخش‌هایی از قسمت فوقانی قره‌کلیسا از جمله گنبد و سقف آن وجود داشت، عملیات مرمت و ساماندهی این بنا طرح‌ریزی و اجرا شد.

داوود فرازی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت این اثر جهانی ضوابط خاصی دارد و گسترش زیرساخت‌ها و مرمت‌های اساسی و بحث‌های بوم‌گردی آن همواره در دستور کار بوده است.

وی اضافه کرد: این مرمت اساسی در تابستان امسال آغاز شده بود و پس از چهار ماه به پایان رسید.

وی اظهار داشت: قبل از شروع عملیات مرمت، طرح و نقشه کلی آن و فهرست مصالح مورد استفاده برای بررسی و اظهار نظر به کارشناسان سازمان یونسکو ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت.

مسئول دفتر فنی میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی بیان کرد:  پوشش بام کلیسا از لایه های متعدد ایزوگام و دارای مشکلات اساسی بود که مناسب‌ترین گزینه برای حفاظت آن، ایجاد پوشش با استفاده از ورقهای فلز مس تعیین و این طرح اجرایی شد.

به گزارش ایرنا، قره کلیسا یکی از زیباترین و پرنقش و نگارترین کلیساهای ارامنه در ایران به شمار می‌رود که با سنگ های تراشیده سیاه و سفید ساخته شده‌است؛ ۲ گنبد ۲۴ و ۱۸ متری آن را نیز باید به زیبایی‌هایش اضافه کرد.

تعداد دیرهای اطراف کلیسا ۴۴ باب و مساحت کل مجموعه اندکی بیشتر از ۶ هزار مترمربع بوده و از جمله مهمترین شاخصه های قره‌کلیسا می‌توان به تزئین این اثر باستانی به داستان‌های شاهنامه اشاره کرد که زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌است.

آیین زیارتی قره کلیسا در سال ۱۳۸۸ بعد از ۲ سال کار پژوهشی با شماره ۵۲ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد و از سال گذشته هم موضوع ثبت جهانی آن مطرح است.

اکنون مراسم مذهبی «باداراک» به صورت سالانه با حضور ارامنه کشورهای ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان در این مکان برگزار می‌شود و یکی از هفت ‌آیین مقدس در تمام فرقه‌های مسیحیت است.

امسال بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای مرمت گنبد اصلی کلیسا و مرمت «زاکاریا» و «ساندوخت» در این مکان هزینه شده و درب اصلی آن نیز که سرقت شده بود، بر اساس آخرین عکس یافته شده از آن احیا و دوباره نصب شده است.