به نقل از سایت: www.irna.ir

نشست خبری سفیر جمهوری ارمنستان در ایران با موضوع کنسرت های گروه کر دولتی ارمنستان در تهران، صبح پنجشنبه ۲۷ تیرماه در محل سفارت ارمنستان برگزار شد.

آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ابتدای این نشست ضمن تشکر از حضور رسانه ها گفت: قرار است در تاریخ ۳۰ و ۳۱ تیرماه در تالار وحدت دو کنسرت توسط گروه کر دولتی ارمنستان برگزار شود. این گروه از ۳۰ هنرمند با رهبری روبرت ملکیان تشکیل شده است و مدیریت هنری این گروه بر عهده آرمن آرابیان است.

تیگران منصوریان در راه ایران

تومانیان در باره کنسرت های این گروه گفت: شب اول این کنسرت ها به مناسبت صد و پنجاهمین سالروز تولد «کومیتاس وارتاپد» به اجرای آثار او اختصاص خواهد یافت و در شب دوم گروه کر دولتی ارمنستان به اجرای آثار تیگران منصوریان یکی یگر از موسیقیدان های بین المللی ارمنستان و به مناسبت هشتادمین سال تولد او برگزارخواهد شد و خبری خوشی که در این باره می توانم به شما بدهم این است که در این شب تیگران منصوریان هم در جمع ما در تالار وحدت حضور خواهد داشت.

سفیر جمهوری ارمنستان در ادامه سخنان گفت ضمن اشاره به شخصیت برجسته هنری «کومیتاس» گفت: او یکی از بزرگترین موسیقیدان های عصر خود بوده اما آنچنان که باید شناخته شده نیست. اهمیت شخصیت هنری کومیتاس برای ارمنی ها همانند اهمیت «یوهان سباستیان باخ» برای مردم آلمان است. او دارای شخصیتی چند بعدی در هنر موسیقی است. از طرفی او یک هنرمند کلاسیک و از طرف دیگر هنرمندی بزرگ در موسیقی فولکلوریک و محلی ارمنستان است. شخصیت هنری این آهنگساز ارمنی آنچنان بزرگ است که کلود دبوسی از او با شگفتی یاد کرده و گفته است موسیقی کومیتاس از جهت ماهیت تلفیقی نهفته در ذات موسیقی برای من به سختی قابل درک است. و آرام ایلیک خاچاطوریان دیگر هنرمند بزرگ ارمنستانی از لقب «اعظم» برای کومیتاس استفاده کرده است.

سال تولد کومیتاس برای یونسکو اهمیت دارد

سفیر جمهوری ارمنستان در ادامه سخنان خود در باره صدو پنجاهمین سال تولد کومیتاس گفت: سالی که به نام کومیتاس نامگذاری شد یعنی سالی که در آن صد و پنجاهمین سال تولد این هنرمند بزرگ گرامی داشته می‌شود از سوی یونسکو با عنوان یک رویداد مهم بین المللی برگزیده شده است.

تومانیان در ادامه سخنان خود افزود: به عنوان سفیر جمهوری ارمنستان برای من اولویت، توسعه روابط میان دو کشور ایران و ارمنستان است چه از لحاظ سیاسی و امنیتی و اقتصادی تا مسایل دیگر، اما معتقدم در این میان گسترش و تعمیق روابط فرهنگی به اندازه موارد دیگر دارای اهمیت است. چرا که بدون فرهنگ و روابط انسانی و ادبیات و هنر، روابط بین ملت ها بسیار خشک و بی روح خواهد بود.

این کنسرت برای تبلیغات سیاسی نیست

در ادامه این نشست سفیر جمهوری ارمنستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برگزاری کنسرت بزرگداشت کومیتاس با توجه به اینکه او یکی از قربانیان نسل کشی ارامنه در سال ۱۹۱۵ بوده اقدامی تبلیغاتی برای بهره برداری های سیاسی است یا خیر گفت: به هیچ عنوان به این موضوع فکر نکرده و حرفی هم نخواهم زد. اما باید بدانید که کومیتاس یکی از پایه های قدرتمند و اصلی موسیقی ارمنستان است. پایه ای که بنای هنر موسیقی ارمنستان و بزرگانی همچون آرام ایلیک خاچاطوریان، دیمیتری شوستاکوویچ و پروکفیف بر روی آن بنا شده است.

جاذبه های فرهنگی ارمنستان و بی مهری گردشگران

در ادامه تومانیان ضمن انتقاد تلویحی از گردشگرانی که در دوران سفر ارمنستان کمتر به بازدید از مراکز فرهنگی و شناخت مشاهیر فرهنگی ارمنستان از جمله کومیتاس تمایل دارند گفت: یکی از دلایلی که کومیتاس آنچنان که باید و شاید در بین دیگر ملت ها شناخته شده نیست را همین عدم تمایل گردشگران به نزدیکی به موسیقی و فرهنگ ارمنستان برشمرد.

انتقاد خبرنگار ایرنا را می‌پذیرم

در ادامه این نشست خبرنگار موسیقی ایرنا ضمن اشاره به این موضوع که حضور فیزیکی در یک کشور تنها شرط لازم برای شناخت فرهنگی نیست، گفت: اکثر ما بیش از هر مورد دیگری در باره نسل کشی ارامنه می دانیم چرا که تمام محصولات فرهنگی مکتوب در باره فرهنگ ارمنستان در ایران اکثراً به رویداد نسل کشی ۲۴ آوریل ۱۹۱۵ اختصاص دارد و آیا بهتر نیست با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از ارامنه در ایران قدری هم به تولید و انتشار محصولات فرهنگی از جمله آثار موسیقی هنرمندان ارمنستانی توجه شود؟ تومانیان در پاسخ به این مطلب گفت: انتقاد و پیشنهاد شما را قبول می کنم هرچند که من نگفتم شرط لازم برای شناخت فرهنگی از کشوری حضور در آن کشور است و باید بگویم که برگزاری این دو کنسرت هم دقیقاً در همین راستا صورت گرفته است و این سفارت در گذشته نیز شرایطی را برای خبرنگاران فراهم کرد تا از کشور ارمنستان بازدید داشته باشند. کاری که ما کردیم فراهم کردن شرایط حضور خبرنگاران در ارمنستان بود و این جز با هدف تعمیق روابط فرهنگی صورت نگرفت. اما آیا چنین امکانی برای خبرنگاران و فعالین مطبوعاتی ارمنستانی هم ایجاد شده است؟

هدف از این نشست پرداختن به فرهنگ و موسیقی ارمنستان بود

در پایان این نشست آرتاشس تومانیان ضمن اشاره به این نکته که سعی داشته این نشست خبری از محدوده فرهنگ و هنر و موضوع حضور گروه کر دولتی ارمنستان در ایران خارج نشود و به همین خاطر تمایلی به پاسخ به پرسش‌های سیاسی نداشته گفت: حضور شما خبرنگاران در کنسرت بزرگداشت کومیتاس می‌تواند آغاز تمایل شما برای شناخت هرچه بیشتر ابعاد هنری این آهنگساز بزرگ باشد.