به نقل از سایت: www.alikonline.ir

آئین دیدار فیلم «یه‌وا» درحالی با حضور چهره‌های شناخته شده سینما برگزار شد که فرشته طائرپور و رسول صدرعاملی بر حمایت از فیلم‌هایی از این دست تاکید کردند و آناهید آباد را به دلیل صبوری‌اش الگویی برای جوان‌ها و کسانی دانستند که می‌خواهند در سینما فعالیت کنند.

به گزارش گروه هنروتجربه، آئین دیدار فیلم سینمایی «یه‌ وا» به کارگردانی آناهید آباد شب گذشته در سینما فرهنگ برگزار شد. در ابتدای این برنامه، مراسم امضای پوستر با حضور عوامل فیلم و چهره‌هایی هم‌چون واروژ کریم‌مسیحی، فرشته صدرعرفایی، فرشته طائرپور، همایون ارشادی، رسول صدرعاملی، علی ژکان، جعفر پناهی، سیروس الوند، حسن برزیده، همایون اسعدیان، علیرضا شجاع‌نوری، مونا زندی، دانش اقباشاوی، رائد فریدزاده، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی، شهیندخت ملاوردی و … برگزار شد.

در ادامه این مراسم و پیش از نمایش فیلم کیوان کثیریان که اجرای مراسم را برعهده داشت، از آناهید آباد خواست تا صحبت کند. آباد با بیان این‌که از دو سال پیش منتظر چنین روزی است، افزود: «ایده «یه‌وا» مربوط به اواخر زمستان ۲۰ سال قبل است که در ذهنم متولد شد».

او سپس به مهمان‌هایی که برای این برنامه حضور داشتند، اشاره کرد: «خوشحالم آدم‌هایی در این جمع هستند که تجربه فیلم نساختن‌ها را دارند مثل کریم‌مسیحی و پناهی و خوشحالم آدم‌هایی هستند که تجربه فیلم ساختن‌ها را دارند».

آباد هم‌چنین از گروه هنروتجربه برای ایجاد شرایطی به منظور اکران این فیلم تشکر و عنوان کرد: «هیچ اسلحه‌ای جز ایسنتاگرام، تلگرام و دوستان سینمایی ندارم. امیدوارم از فیلم خوشتان بیاید اما اگر خوشتان هم نیامد بدانید امکانات من در زمان ساخت فیلم همین بود».

او از بازیگران کشور ارمنستان نیز یاد کرد که «بوسه‌های فراوان و سلام‌های گرم فرستاده‌اند» و گفت که بضاعت مالی برای حضور آن‌ها در این مراسم وجود نداشته است و پس از آن از عوامل فیلم که در سالن حضور داشتند به دلیل پایمردی‌شان تشکر کرد.

در ادامه رسول صدرعاملی، کارگردان سینما از اینکه قرار است به تماشای فیلم آناهید آباد بنشینند، اظهار خوشحالی کرد و گفت: «۱۲ سال قبل افتخار نزدیک‌ترشدن و همکاری با او را داشتم. این روزها همه سینما را دوست دارند و دوست دارند خیلی سریع صاحب عنوان نویسنده، کارگردان، تهیه‌کننده و ... شوند اما آناهید آباد می‌تواند نمونه جوان‌ها و کسانی باشد که می‌خواهند وارد سینما شوند. او کسی است که  صبوری و متانت کرد و به همین دلیل هم خیلی مهجور است. او سینما را برای سینما دوست داشت و در سمت‌هایی که قرار گرفت هرگز نمایشی از او ندیدیم. باید به جوان‌ها گفت به این سادگی‌ها نیست، باید سینما را درک کرد و برای عنوانش کار نکرد».

او در توصیف بیشتر خصوصیات آباد عنوان کرد: «او شاگرد مکتب درست بهرام بیضایی است و از آغاز تلاش‌های جدی‌اش را با او شروع کرد. من فیلمش را دیده‌ام. فریم به فریم فیلم او دانایی، آگاهی و درک درست از سینماست. ممکن است فیلم را دوست نداشته باشید اما فیلم درستی است. آناهید آباد الگوی درستی برای کسانی است که می‌خواهند در سینما کار کنند».

فرشته طائرپور، تهیه‌کننده سینما نیز گفت که در سال‌های اخیر بیشتر دیدارهای اهالی فرهنگ در مراسم‌های خاکسپاری یا مجالس ترحیم بوده و باید از خوبی‌های کسی که رفته، صحبت کنند اما خوشحال است که امشب از خوبی‌های کسی که آمده است، سخن می‌گویند.

او در ادامه فیلم «یه‌وا» را محک خوبی برای سینمای ایران دانست: «این فیلم آزمون مخاطبان سینمای ایران است که متهم به استقبال از کمدی‌های سخیف هستند. در کنار این فیلم‌ها، فیلم‌های ارزشمندی ساخته شده است که در گمنامی و به دلیل نرسیدن اطلاعات به مخاطبان، آن‌ها متوجه اکران چنین فیلم‌هایی نمی‌شوند و بعد از آن فیلم‌سازان چنین اثاری هم خسته می‌شوند و این یک ننگ برای صداوسیماست که اجازه نمی‌دهد مخاطبان از انواع فیلم‌ها مطلع شوند و سلیقه‌های جدید را تجربه کنند».

او در مورد «یه‌وا» گفت: «فیلم را به همراه آقای صدرعاملی در شورای پروانه نمایش دیدیم. آناهید آباد با سخت‌کوشی به جایگاه امروز رسیده و اگر تک‌تک شما باعث اطلاع رسانی درباره فیلم و دلگرمی او شوید، یقینا سینمای ما از نوع فرهنگ و هنروتجربه مهجور نمی‌ماند. حمایت از فیلم‌هایی مثل «یه‌وا»، وظیفه ماست. مهم نیست که چقدر می‌فروشد اما فیلم شریفی است و اگر نسل کنونی ارزش آن را نداند نسل بعدی ارزش آن را می‌فهمد پس بهتر است مثل نسل آینده باشیم».

در ادامه حضار واروژ کریم مسیحی را تشویق ویژه کردند و پس از آن رائد فریدزاده، مدیر امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه فیلم «یه‌وا» تولید مشترک ایران و ارمنستان است، درباره تولید فیلم‌های مشترک گفت: «زمانی که کارگروه مخصوص تولید مشترک را در فارابی راه‌اندازی کردیم و با بقیه درباره آن صحبت می‌کردیم با یک لبخند دلسوزانه روبرو می‌شدیم اما «یه‌وا» به عنوان یک تولید مشترک، باعث دلگرمی ما می‌شود. در جشنواره برلین ۲۲ فیلم محصول تولید مشترک بودند که همین نشان می‌دهد ما هم باید به چرخه جهانی تولید مشترک برسیم. امیدوارم فیلم‌سازن جوان ما از خانم آباد الگو بگیرند».

در این آیین چهره‌های سینمایی و فرهنگی چون واروژ کریم مسیحی، جعفر پناهی، رسول صدر عاملی، فرشته طائرپور، منوچهر شاهسواری، همایون ارشادی، علیرضا تابش، شهیندخت ملاوردی، احمد مسجد جامعی، حمید قربانی، مریم نراقی، آندرانیک خچومیان، علی ژکان، سیروس الوند، سحر صباق سرشت، سحر مصیبی، حبیب ایل‌بیگی، مونا زندی، علیرضا شجاع نوری، فرشته صدر عرفایی، راد فریدزاده، حسن کریمی، مریم هژیروند، دانش اقباشاوی، علی قائم مقامی، میلاد صدر عاملی، جعفر صانعی مقدم، دکتر کارن خانلری (نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی)، نمایندگان باشگاه فرهنگی ورزشی آرارات، نمایندگان شورای خلیفه گری ارامنه تهران، نمایندگان روزنامه ارمنی زبان آلیک، نمایندگان انجمن های مختلف فرهنگی ارامنه حضور داشتند.

اکران سراسری «یه‌وا» از بیست و پنجم اسفند ماه در گروه هنروتجربه آغاز خواهد شد.

«یه‌وا» نخستین فیلم آناهید آباد که محصول مشترک ایران و ارمنستان است در کشور ارمنستان فیلمبرداری شده است، از جمله فعالیت‌های بنیاد سینمایی فارابی در حوزه تولید مشترک محسوب می‌شود و روایت داستانی است که به مسائل اجتماعی انسان معاصر می‌پردازد.

نارینه گریگوریان، شانت هوانیسیان، سرگی توماسیان، ورژ کاسونی، مارجان آودیسیان، روزا آویدیسوا، دیگران داویدیان، نانور پطروسیان، اولینا آدامیان، یلونا ملیک ستیان، پاول مگردیچیان، مارات داویدیان و … بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سایر عوامل این فیلم عبارتند از: مجری طرح: بهروز پاک‌نهاد، مدیر فیلمبرداری: حسن کریمی، مدیر هنری: بهزاد کزازی، صدابردار: بابک اردلان، طراح چهره پردازی: میشا جودت، دستیار اول و برنامه‌ریز: بهداد امینی، منشی‌صحنه: محسن بهاری.