به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در حالی قرار است 27 فوریه ( 8 اسفند ) وارد تهران شود که این سفر می تواند محرکی جدی برای توسعه همه جانبه روابط فیمابین باشد.

ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با ترکیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ایران هم مرز است. 

با روی کار آمدن نیکول پاشینیان در سمت نخست وزیری و تمایل جدی دو کشور برای توسعه روابط دو جانبه در حوزه های مختلف لازم است دو کشور تدابیر جدیدی را برای تحکیم روابط اتخاذ کنند. دو کشور سالهاست روابط سیاسی خوبی دارند اما از لحاظ اقتصادی هنوز حرکت جدی در دستورکار قرار نگرفته البته نسبت به سالهای قبل اقداماتی انجام شده اما سطح روابط اقتصادی فعلی می تواند بسیار بیشتر از حجم کنونی باشد.

در همین حال 'دکتر وارطان وسکانیان'، تحلیلگر و رِئیس کرسی ایران شناسی دانشگاه دولتی ایروان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در مورد اهداف سفر پاشینیان به تهران و دستورکار احتمالی در مذاکرات با مقامات ایران عنوان کرد: سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران پس از تحولات سال گذشته در ارمنستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فکر می کنم پس از این تحولات، لازم است دولت جدید ارمنستان به معرفی دیدگاههای خود و همچنین ارائه واضح تر سیاست خارجی دولت ایروان به مسؤولان کشور دوست و همسایه ایران بپردازد.

به همین دلیل دیدارهای دوجانبه در بالاترین سطح سیاسی می توانند بهترین فرصت های را فراهم و نقش مهمی را در این راستا ایفا کنند. 

وی افزود: از طرف دیگر اوضاع خاورمیانه و به ویژه تحریم های واشنگتن علیه ایران شرایط جدیدی را ایجاد کرده که به همین دلیل ارمنستان نیازمند به کسب اطلاعات کامل از طرف ایرانی در مورد این تحولات است. 

 

** پروژه های کلان در دستور کار احتمالی طرفین 

این تحلیل گر ارمنی درباره دستور کار احتمالی مقامات دو کشور در حوزه اقتصادی گفت: از جمله دستورکار احتمالی مقامات دو کشور در حوزه اقتصادی می توان به بررسی پروژه های کلانی مثل 'کریدور خلیج فارس – دریای سیاه' و تبادل گاز و برق میان دو کشوراشاره کرد که این مسائل نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از دیدگاه ژئوپلیتیکی منطقه ای نیز اموری حائز اهمیت و حیاتی هستند.

 

** توسعه روابط اقتصادی نیازمند عزم جدی

واسکانیان درباره ارزیابی اش از سطح کنونی روابط دو کشور تصریح کرد: ارمنستان و ایران به عنوان دو کشور و ملت ریشه دار با فرهنگ و جهانبینی متمدن سالهاست در مسیر گسترش روابط دوجانبه در حوزه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گام برداشته اند. در بخش اقتصادی پتانسیل عظیمی برای توسعه روابط وجود دارد که متاسفانه هر دو کشور موفق نشدند آن گونه که انتظار می رفت از آن به صورت بالفعل و عملیاتی بهره مند شوند. 

وی گفت : ایران و ارمنستان به عنوان دو کشور با دورنمای روشن در منطقه باید تلاش حداکثری را به کار ببندند تا در حوزه اقتصادی به دستاوردهای چشمگیری دست یابند.

وی درباره دستاوردها در روابط دو کشور خاطر نشان کرد: دستاوردهایی که تاکنون حاصل شده در حوزه سیاسی از جمله همکاری های نزدیک و در برخی موارد اعلام مواضع یکسان در چارچوب سازمان های بین المللی و همچنین در قبال مسائل امنیت منطقه ای بوده است.

از جمله دستاوردها در حوزه اقتصاد نیز می توان به تبادل گاز و برق، ترانزیت کالا و گسترش روابط گردشگری اشاره کرد. می توانم به همکاری های علمی و فرهنگی میان دو کشور اشاره کنم که از آن جمله کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان است که نقش فعالانه ای میان دو طرف ایفا می کند. 

واسکانیان در ادامه در مورد پیش بینی چشم اندار روابط ایران و ارمنستان تصریح کرد: چشم انداز روابط دوجانبه در حوزه های اقتصادی و گردشگری را بسیار روشن می بینم البته به شرط این که شاهد تحرکات جدیدی در پیشرفت منافع مشترک دو کشور باشیم. 

' در این حوزه ها ارمنستان و ایران می توانند مکمل یکدیگر باشند و همکاری ها در این زمینه باید در راستای سطح بالای روابط سیاسی و فرهنگی حرکت کنند. فرهنگ دو کشور نیز بستر خوبی را برای توسعه گردشگری فراهم می سازد.'

 

** مداخله آمریکا بی تاثیر در گسترش روابط

این تحلیل گر ارمنی در پاسخ به سوالی درباره تلاش دولت ترامپ برای ایجاد مانع در گسترش روابط تهران- ایروان عنوان داشت: به نظر من با وجود این که دولت فعلی آمریکا تلاش زیادی به خرج می دهد تا در گسترش روابط ایران - ارمنستان مانع ایجاد کند، سوابق دیرینه روابط دو کشور و دو ملت هیچ وقت اجازه دخالت های خارجی در این مناسبات را نخواهد داد. فعال بودن و حضور آشکار ایران در بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی ارمنستان می تواند کمک زیادی به مقابله با این دخالت ها کند.

وی افزود: بنابراین مسئولان، تجار، سیاستمداران و فعالان امور فرهنگی ایران باید وظایف و مسئولیت بیشتری بر عهده بگیرند تا حضور بیشتری در عرصه های مختلف در ارمنستان داشته باشند. مردم ارمنستان و ایران یکدیگر را به عنوان دوست و برادر قبول دارند و مسئولان دو کشور باید بکوشند تا از این حس و احساسات مردمی استفاده کرده و به مقابله با عوامل بیگانه و مخرب بپردازند.

واسکانیان در ادامه به شراکت قوی ایران و ارمنستان اشاره کرد که توانایی مقابله با فشارهای خارجی از جمله فشار آمریکا را دارا است.

وی در این زمینه افزود: با توجه به سابقه روابط دو کشور طبیعتاً هیچ فشار خارجی نمی تواند ارمنستان را از مسیر روابط با تهران منحرف کند. ایران و ارمنستان قادرند در همه زمینه ها روابط استراتژیک داشته باشند و حتی در زمینه های امنیتی مکمل منافع همدیگر باشند چون در برخی موارد خطرات ناشی از فعالیت های عوامل ثالث هر دو کشور را متوجه چالش مشترک می سازد. 

این استاد دانشگاه ایروان تاکید کرد: هیچ مانعی برای تبدیل روابط ایران و ارمنستان یک رابطه راهبردی وجود ندارد و طرفین باید حداکثر تلاش و کوشش را در این راستا به خرج بدهند.

وی در پایان در ارزیابی اش از روابط ایران و ارمنستان در قالب همکاری های اتحادیه اورآسیا گفت: نقش اتحادیه اورآسیا در روابط دو کشور می تواند در جنبه های مختلف اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار باشد. یکی از جنبه ها اتصال ایران به بازارهای جذاب اتحادیه اوراسیا و دوم همکاری های ایران با اتحادیه اروپا با استفاده از روابط با ارمنستان است.