به نقل از سایت: www.yerevan.mfa.ir

همزمان با راهپیمایی عظیم ملت بزرگ ایران در سراسر کشور، مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی کشورمان روز دوشنبه 1397/11/22 با حضور جمع زیادی از مقام های کشوری و لشکری ارمنستان و سفرا و دیپلمات های کشورهای خارجی مستقر در ایروان و با حضور جناب آقای سجادی سفیر محترم کشورمان در ایروان و شرکت میهمان ویژه از جانب دولت ارمنستان جناب آقای زهراب مناتساکانیان وزیر محترم امور خارجه جمهوری ارمنستان بعنوان میهمان ویژه این مراسم برگزار گردید.

در آغاز این مراسم و بعد از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان جناب آقای سجادی سفیر محترم کشورمان در این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان گفتند پیروزی انقلاب اسلامی در چهل سال قبل با رهبری خردمندانه امام راحل (ره) تحول بزرگی در نظام بین المللی ایجاد نمود و قدرت های جهانی از جمله آمریکا از همان ابتدا با ایجاد توطئه های مختلف از جمله تحمیل جنگ و تحریم تلاش کردند این انقلاب را به شکست بکشانند در حالیکه در این راه ناکام مانده و مایوس شدند.

 سفیر محترم کشورمان با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره با احترام به قوانین بین المللی و همکاری با سازمان های بین المللی از جمله انجام مذاکرات هسته ای با 1+5 حسن نیت خود را به اثبات رسانده است اما علیرغم اعتراف مکرر سازمان بین المللی انرژی اتمی به انجام تعهدات توسط ایران بر اساس موافقتنامه برجام متاسفانه دولت آمریکا در ادامه راه با نقض تعهدات بین المللی خود با خروج غیر قانونی از برجام اقدام به اعمال تحریم های یک جانبه علیه کشورمان و تنبیه کشورهای پایبند به برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل کرده است.  

جناب آقای سجادی اولویت کشورمان را داشتن بهترین روابط منطقه ای و توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه دانستند و افزودند همکاری منطقه ای و امنیت درون زا توسط کشورهای منطقه بهترین، کم هزینه ترین و پایدار ترین انتخاب برای رفاه و آرامش ملت های منطقه است و جمهوری ارمنستان از جایگاه ویژه ای در میان همسایگان ایران برخوردار است.

سفیر محترم کشورمان در پایان سخنان خود با اشاره به سفر های متقابل مسئولین دو کشور، افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان و توسعه سفر گردشگران ابراز امیدواری نمودند با فعال شدن منطقه اقتصادی مغری، ساخت خط سوم انتقال برق و دیگر طرح های مورد علاقه دو کشور شاهد توسعه روزافزون روابط بین دو کشور در حوزه های گوناگون باشیم.

در ادامه این مراسم جناب آقای زهراب مناتساکانیان وزیر محترم امور خارجه ارمنستان نیز ضمن تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ملت و دولت، جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان را میراث داران تمدن های باستانی و غنی منطقه دانست که اولویت اصلی آنها احترام عمیق دو ملت و مراقبت از فرهنگ های یکدیگر است

جناب آقای مناتساکانیان دوستی میان مردم ایران و ارمنستان را به ویژه در عصر کنونی، الگويی از گفتگوی میان فرهنگی و همزیستی بین ادیان و تمدن های مختلف دانست که همچون نمادی برای برقراری صلح و ثبات در مناطق مختلف جهان می باشد.

وزیر محترم امور خارجه ارمنستان  در ادامه افزودند ارمنستان گفتگوی سطح بالای سیاسی بین مقام های دو کشور، همکاری های اقتصادی و تجاری، روابط فرهنگی و آموزشی، ارتباطات بین مردم و همکاری در بسیاری از زمینه های دیگر را با ایران توسعه یافته ادامه خواهد داد. ایشان در پایان سخنان خود ابراز امیدواری نمود ایران و ارمنستان از طریق تلاش های مشترک، روابط سنتی، گرم و دوستانه همچنان به تقویت، توسعه و ثبت دستاوردهای جدید همکاری متقابل سودمند ادامه دهند.

علاوه بر وزیر محترم امور خارجه ارمنستان تعدادی از وزرای کابینه نظیر وزیر دادگستری و قائم مقام وزیر انرژی ارمنستان برخی از مسئولین وزارتخانه های دیگر، اسقف کلیسای اچمیادزین، بهمراه سفرا و دیپلمات های مقیم ایروان در مراسم امسال حضور داشتند.

لازم به ذکر است مراسم مردمی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز جمعه 1397/11/12 با حضور کارکنان نهادهای ایرانی و خانواده های آنان (سفارت، رایزنی فرهنگی، مجتمع آموزشی شهید فهمیده، بانک ملت و ...) و بویژه تعداد زیادی از هموطنان عزیز ایرانی در مدرسه سفارت برگزار گردید.