به نقل از سایت: www.alikonline.ir     www.mehrnews.com

رئیس جمهوری فرانسه اظهار کرد، کشورش روز ۲۴ آوریل را "روز ملی یادبود نسل ‌کشی ارامنه" نامگذاری خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، تعیین روزی به مناسبت یادبود نسل ‌کشی ارامنه یکی از تعهدات امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در زمان کمپین انتخاباتی‌اش بود.

ماکرون در سخنان خود خطاب به جامعه ارامنه در مراسم شامی در پاریس اظهار کرد، فرانسه یکی از نخستین کشورهایی بوده که اعتراض خود را علیه کشتار ارامنه ابراز کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: فرانسه در وهله اول کشوری است که می‌داند چگونه با تاریخ روبه‌رو شود.

ارمنستان و ترکیه چندین دهه بر سر اینکه کشتار و تبعید ارامنه در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای عثمانی باید نسل کشی خوانده شود یا خیر، با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند.

ترکیه "نسل ‌کشی" بودن کشتار، حبس و تبعید اجباری ارامنه را در سال ۱۹۱۵ که به گفته ارمنی‌ها ۱.۵ میلیون نفر کشته بر جای گذاشت، به شدت تکذیب می‌کند.

ارامنه همه‌ساله ۲۴ آوریل را به یاد کشته‌شدگان واقعه‌ای که در این روز در سال ۱۹۱۵ رخ داد، گرامی می‌دارند. در آن تاریخ گروهی از روشنفکران ارمنی گردهم آمده بودند و شهر قسطنطنیه توسط دولت عثمانی کشته شدند.

سخنان امانوئل ماکرون در این مراسم شام که از سوی شورای هماهنگی نهادهای ارمنی فرانسه برگزار شد، با تعهداتی که در کمپین انتخاباتی‌اش درباره ارامنه مطرح کراطلاعات اولیهده بود، همسو بود.

او در سخنرانی خود درخواست کرد، "شهروندان فردا کاملاً به حقیقت گذشته آگاه باشند". ماکرون همچنین اعتراض خود را نسبت به هرگونه تکذیب واقعیت‌ها ابراز کرد.

فرانسه یکی از نخستین کشورهای مهم اروپایی بود که در سال ۲۰۰۱ کشتار ارامنه را "نسل ‌کشی" دانست و حالا بیش از ۲۰ کشور دیگر جهان نیز آن را به عنوان یک نسل کشی به رسمیت می‌شناسند.

ماکرون افزود، پیشتر به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره تصمیمش اطلاع داده است.

ماکرون همچنین طی این مراسم به شارل آزناوور، خواننده فرانسویِ ارمنی تبار که اکتبر سال گذشته درگذشت، ادای احترام کرد. فرزند آزناوور نیز به ماکرون یک ساز "دودوک" اهدا کرد که یک ساز سنتی ارمنی ساخته شده از چوب درخت زردآلو است.

این جامعه ارمنی-فرانسوی از بیانات ماکرون استقبال کردند و فرانسه را "الگویی" در جهان دانستند.

مراد پاپازیان، یکی از اعضای شورای هماهنگی ارامنه فرانسه اظهار کرد: ما از پایبندی ماکرون به تعهداتش سپاسگزاریم و این گامی در راستای به رسمیت شناختن چیزی بیش از یک حقیقت غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تی آر تی، «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، در انتقاد از اقدام رئیس جمهور فرانسه گفت: ما این کار ماکرون را که با مشکلات سیاسی در داخل فرانسه مواجه است محکوم و آن را رد می کنیم.

کالین در ادامه افزود: ما تلاش هایی که سعی دارند وقایع تاریخی را تبدیل به مسائل سیاسی کنند محکوم می کنیم.