به نقل از سایت: www.irna.ir

سبوه سرکیسیان روز چهارشنبه در مراسم گشایش نخستین همایش 'بین المللی امام رضا (ع) و گفت و گوی ادیان' در مشهد افزود: گفت و گوی ادیان زمینه را برای ایجاد صلح، همزیستی، دوستی و همکاری فراهم می کند.

وی اظهار داشت: گفت و گوی بین ادیان بویژه با تمرکز بر حضرت امام رضا (ع) بسیار مهم است و از ان استقبال می کنیم. 

وی گفت: امروز گفت و گو به یک ضرورت اساسی در دنیای ما که مخلوق خدا در آن مایوسانه به دنبال صلح، مسالمت آمیز و عشق و احترام متقابل هستند، تبدیل شده است.

اسقف اعظم ارامنه تهران افزود: حضرت امام رضا (ع) که به خاطر دین و ایمانشان شهید شدند، به عنوان یک امام به خاطر تعهد به دین و ملتشان، یک امام الهام بخش و نگهبان اهل بیت پیامبر (ص) بودند.

سرکیسیان اظهار داشت: همه ائمه معصومین (ع) در مقابل حکام جور و ظلم مقاومت می کردند، آنها مبارزه کردند و جان خود را نثار احیای ارزشهای دینی نمودند.

وی ادامه داد: امروز پیروان ادیان گوناگون دیگر نمی توانند در انزوا زندگی کنند لذا گفت و گوی بین ادیان یک ضرورت عینی است.

وی افزود: گفت و گو پدیده ای است که در ارتباط وسیع با زندگی ما و رابطه ما با دیگران قرار دارد، معتقدم گفت و گو یک هدیه الهی است و طبق آموزه های انجیل مقدس خداوند خود گفت و گو با مخلوقات را آغاز کرد. 

اسقف اعظم ارامنه تهران گفت: تاریخ مسیحیت و اسلام خصوصا در سالهای شکل گیری تمدن عربی - اسلامی شاهد تعامل و گفت و گوی خلفا و رهبران مسیحی بوده است. 

وی افزود: قرن بیستم و دو دهه اول قرن بیست و یکم شاهد تلاش های صادقانه بسیار برای درک جدید میان مسلمانان و مسیحیان در زمینه های آموزش، بورسیه و روابط دیگر بوده است. 

وی اظهار داشت: همچنین تاریخ روابط مسلمانان و مسیحیان شاهد رقابت و جنگ نیز بوده است، اما این بدان معنا نیست که هر دو طرف تبادل و تعامل در زمینه های ایده و زمینه های دیگر نداشته اند.

سرکیسیان گفت: مشاجرات کنونی در زمینه های گوناگون سیاسی و دخالت کشورهای استکباری در امور داخلی دیگران تهدیدی است که منجر به ایجاد تلقی و رویکردهای جدید خصومت آمیز و منجر به بی اعتمادی می شود.

وی افزود: مسلمانان و مسیحیان باید روابط خود را براساس همکاری و گفت و گو تنظیم کنند که البته سابقه این همکاری ها را در سالهای اخیر داشته ایم.

اسقف اعظم ارامنه تهران اظهار داشت: از رهبران ادیان ابراهیمی دعوت می شود که به کتب مقدس یعنی انجیل و قرآن بازگردند تا بتوانند صلح، همزیستی و احترام متقابل را در دنیا پراکنده کنند، ماموریت ما مبتنی بر کتاب مقدس تلاش برای صلح بدون در نظر گرفتن تفاوت های قومی و دینی است.

وی گفت: رهبران دینی باید دین را از دست افراطی ها نجات دهند و از سوء استفاده آنها از دین در زمینه های سیاسی و اجتماعی جلوگیری کنند.

وی افزود: نقش رهبران دینی در ساحت اجتماع کنونی، نقشی مثبت برای ارتقا و اشاعه ارزشهای معنوی و همچنین ایجاد یک زندگی عادلانه، همبستگی صادقانه و مراقبت از ضعفا و مستمندان می باشد.

اسقف اعظم ارامنه تهران ادامه داد: رهبران دینی باید تلاش کنند زمینه های مشترک، اصول اخلاقی و ارزشهای معنوی مشترک را کشف کنند تا بتوانند زمینه را برای صلح و ایجاد زندگی عادلانه فراهم نمایند.

نخستین همایش بین المللی 'امام رضا (ع) و گفت و گوی ادیان' با حضور رهبران و شخصیت ‌های مذهبی ادیان ابراهیمی مدت 2 روز در تالار قدس حرم مطهر رضوی ادامه دارد.