به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، بر اساس قوانین ارمنستان، دولت این کشور باید در طول 15 روز از زمان انتصاب نخست وزیر تشکیل شود.

انتخابات پارلمانی ارمنستان 19 آذر ماه برگزار شد و بلوک نیکول پاشینیان موسوم به 'گام من' اکثریت قاطع آرا را بدست آورد.

این بلوک سیاسی با 70.43 درصد آرا به پارلمان راه یافت و پس از آن احزاب ارمنستان شکوفا با 8.27 درصد آرا و ارمنستان روشنفکر با 6.37 درصد آرا راهی پارلمان ارمنستان شدند.

حزب جمهوری خواه هم که به صورت سنتی همیشه اکثریت پارلمان ارمنستان را در اختیار داشت تنها 4.7 درصد آرای پارلمان را بدست آورد و عملا از گردونه رقابت با سایر گروه ها حذف شد.

ارمنستان از حدود 9 ماه قبل شاهد اعتراضات عمومی در این کشور علیه فساد و بی عدالتی بود.

در نتیجه گسترش اعتراضات و به دست گرفتن رهبری آن از سوی نیکول پاشینیان، اوضاع سیاسی کشور به بن بست کشیده شد و نخست وزیر مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

پارلمان ارمنستان که در آن زمان در اختیار حزب جمهوری خواه حامیان نخست وزیر وقت قرار داشت با آنکه به شدت مخالف پاشینیان رهبر مخالفان برای کسب مقام نخست وزیری بود اما در نهایت برای جلوگیری از انحلال خود به وی رای اعتماد داد.

پاشینیان با نشستن در کرسی نخست وزیری ارمنستان و با توجه به پشتوانه مردمی، شروع به برخورد و بازداشت مقامات پیشین کرد تا به وعده اش مبنی بر مبارزه با فساد در ارمنستان عمل کند.

او پس از مدتی دریافت که با پارلمانی مخالف راه به جایی نخواهد برد بنابراین با کنار رفتن از مقام نخست وزیری و قرارداد پارلمان در بن بست انتخاب نخست وزیر جدید، سرانجام پارلمان را منحل کرد تا زمینه برای انتخابات مجدد پارلمان و به قدرت رسیدن افرادی که به مانند او مدعی مبارزه با فساد در ارمنستان هستند، فراهم شود.

او اکنون قوی ترین مرد ارمنستان است و پشتوانه سیاسی لازم برای تغییرات بنیادین در ارمنستان را بدست آورده است.