به نقل از سایت: www.alikonline.ir

به رغم تلاش واشنگتن و افزایش فشارهای اقتصادی به ارمنستان برای کاهش روابط با جمهوری اسلامی ایران اما این کشور در برای توسعه همکاری ها با کشورمان تلاش میکند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ آمریکا با فشارهای اقتصادی و سیاسی بر ارمنستان تلاش کرد روابط این کشور با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد، تلاشی که با ایستادگی ارمنستان با افزون خواهی آمریکا شکست خورد.

حدود یک ماه قبل جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا با سفر به ارمنستان و ملاقات با نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور صریحا اعلام کرد: اگر ارمنستان تمایل دارد با آمریکا روابط دوستانه داشته باشد باید روابط خود را با ایران محدود کند. نیکول پاشینیان در جواب صریحا اعلام کرد: ارمنستان به منافع هر کشوری احترام می گذارد اما ارمنستان نیز منافع ملی دارد و ممکن است در برخی موارد با منافع کشوری دیگر متضاد باشد بر این اساس روابط با ایران بسیار مهم است و فکر می کنم این موضوع برای هیات آمریکایی قابل درک و روشن است.

در ادامه اما واشنگتن کمک های مالی به ارمنستان را 77 درصد کاهش داد و هم اکنون این کشور بجای سالانه 17 میلیون دلار، 4 میلیون دلار کمک مالی از آمریکا دریافت می کند.

براساس این گزارش، دو روز بعد از سفر جان بولتون به ارمنستان، برخی بانک های این کشور حساب های بانکی ایرانیان را مسدود کردند، امری که با اعتراض های شدیدی در ارمنستان روبرو شد و در پی آن، بانک مرکزی ارمنستان اقدامات این بانک ها را غیر اصولی توصیف کرد.

هایک آبراهامیان از مسئولان بانک مرکزی می گوید: بانک مرکزی ارمنستان هیچ بخش نامه و یا سند حقوقی که بانک ها را ملزم به منع ارائه خدمات به شهروندان ایرانی کند، صادر نکرده است.

در پی موضع بانک مرکزی ارمنستان، بانک های این کشور از مشتریان ایرانی عذرخواهی و از آنها دعوت کردند تا حساب های خود را مجددا افتتاح کنند، امری که نشان داد: سیاست های آمریکا در ارمنستان در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران با شکست روبرو شده است.