به نقل از سایت: www.irna.ir

به گزارش ایرنا، سیدکاظم سجادی سفیر ایران در ایروان عصر دوشنبه با خانم 'هرانوش هاکوپیان' وزیر دیاسپورهای ارمنستان (جوامع ارمنی مقیم خارج از ارمنستان) دیدار و بر لزوم توسعه همکاری های دو کشور در زمینه ایرانیان و ارامنه خارج از کشور تاکید کرد. 

سفیر ایران وجود شمار قابل توجهی از ایرانیان و ارامنه در خارج از مرزهای دو کشور را فرصتی مناسب و مغتنمی برای همکاری بین کشورهای ایران و ارمنستان توصیف و خاطرنشان کرد که در صورت هماهنگی سیاست ها و تصمیمات می توان از ظرفیت ها و توانمندی آنان برای توسعه، سرمایه گذاری و سازندگی دو کشور به نحو مطلوبی استفاده کرد. 

سجادی با اشاره به وجود سرمایه های انسانی، تخصصی،فنی و مهندسی بالای ایرانیان و ارامنه در خارج از کشور که در مصادر مهم مشغول فعالیت می باشند، آن را فرصت مناسبی برای همگرایی کشورهای ایران و ارمنستان دانست و افزود: در صورت فراهم آوردن زمینه های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد ثبات پایدار اقتصادی می توانیم از سرمایه های انسانی و مالی مهاجرین خارج از کشور به نحو مطلوبی استفاده کنیم. 

هرانوش هاکوپیان وزیر ارامنه خارج کشور ارمنستان نیز به نوبه خود از توجه جمهوری اسلامی به گسترش همکاری با این کشور از جمله در موضوع ارامنه خارج از آن کشور قدردانی کرد.

وی ضمن تایید سخنان سفیر ایران، عدم وجود قوانین و مقررات مناسب برای سرمایه گذاری در ابتدای استقلال ارمنستان را دلیل مهمی بر عدم تمایل سرمایه گذاران ارمنی برای مشارکت در سازندگی کشور دانست و افزود: به مرور زمان و کسب تجربه در این زمینه و تصویب قوانین مناسب سرمایه گذاری، تعداد زیادی از ارامنه خارج از کشور اشتیاق زیادی برای سازندگی و توسعه ارمنستان دارند. 

وزیر ارامنه خارج از کشور ارمنستان با اعلام اینکه دوستی بین ایرانیان و ارامنه ابدی است و همواره ارامنه خاطره خوشی از همکاری با ایرانی ها دارند، افزود: جمهوری اسلامی ایران در سخت ترین شرایط و موقعیت ها به مردم و دولت ارمنستان کمک کرده و همواره حامی ارامنه بوده است.

وی افزودد: آمادگی کامل داریم با توجه به اشتراکات متعدد فرهنگی بین دو کشور از طریق ایجاد شبکه ای از دیاسپورای ایرانی و ارمنی همکاری های خود را گسترش دهیم.

ارمنستان با 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون تن جمعیت در منطقه قفقاز واقع شده است که پس از فروپاشی شوروی در 1991 میلادی استقلال یافت. 

این کشور دارای موقعیت راهبردی ویژه ای است و از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان و در جنوب با ایران مرز مشترک دارد.