به نقل از سایت: www.icana.ir

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رفتن به سمت جذب نخبگان در سمت‌های دولتی را هم برای حاکمیت و هم برای نخبگان نامناسب دانست.

 

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت مهاجرت نخبگان کشور را موضوعی تأسف‌بار خواند و با بیان اینکه تمایل به مهاجرت به سوی دانشگاه‌های دارای رنکینگ بالا مسئله‌ای فراگیر و جهانی است، گفت: تمایل دانشجویان ممتاز و نخبگان در سراسر دنیا، بورسیه شدن در دانشگاه‌های رنکینگ بالای آمریکایی و اخیرا ژاپنی است که در رنکینگ جهانی رتبه زیر 10 دنیا را در اختیار دارند.

نماینده مردم ارامنه شمال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین رنکینگ دانشگاهی در ایران متعلق به دانشگاه تهران بوده که آن هم بالای 100 است، افزود: چنانچه دانشگاه‌های ما دارای رتبه‌های مناسبی در رنکینگ بین المللی بودند، مهاجرت نخبگان کمتر صورت می‌گرفت ولی ریشه مهاجرت مسائل اقتصادی و بازار کار برای نخبگان است نه شرایط تحصیلی.

وی تمایل نخبگان را فعالیت در بازار آزاد و بازار تکنولوژی‌های نوین دانست و افزود: اگر چنین تصوری وجود داشته باشد که دولت برای تمامی این نخبگان شغل ایجاد کند و آن‌ها نیز پشت میز نشین شوند، نه برای دولت و حاکمیت و نه برای نخبگان جالب و جاذب نیست.

خانلری ادامه داد: چنانچه چرخه اقتصادی کشور به خوبی به جریان افتد، شرایط در محیط کسب و کار بهبود یابد می‌توان امیدوار بود که از میزان مهاجرت نخبگان در داخل کشور کاسته شود؛ این مسئله که از 150 نفر ورودی رشته ریاضی دانشگاه شریف فقط یک نفر در داخل کشور بماند و مابقی مهاجرت کنند، تأسف آور است.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر 42 درصد جمعیت کشور از طریق منابع دولتی امرار معاش می‌کنند که شامل 8 میلیون کارکنان دولت و بازنشتگان دولتی می‌شوند که با احتساب خانواده‌های آنان 42 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‎دهند‌.

وی ادامه داد: در کنار آمار ذکر شده 6 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش کمیته امداد هستند و از منابع دولتی بهره می‌برند و این یعنی 50 درصد جمعیت کشور از منابع دولتی که وابسته به نفت است، استفاده می‌کنند.

خانلری ادامه داد: علاوه بر آمار بالا، بخشی از جامعه نیز به دنبال این هستند که همواره خود را به 50 درصد برخوردار از منابع دولتی اضافه کنند؛ بنابراین باید به این سئوال پاسخ داد که تا چه زمانی می‌توان از منابع دولتی برای پاسخگویی به نیاز این درصد عظیم از جامعه پاسخ داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: چنانچه دسته دوم جامعه که مستقیما از دولت حقوق نمی‌گیرند، شرایط مناسب و با رونقی در بازار کسب و کار داشته و به معنای واقعی کلمه بخش خصوصی باشند و اقتصاد کشور از این طریق شکوفا شود، می‌توان به حفظ و فعالیت نخبگان در کشور امیدوار بود./